RECENSIE: Keever - Always Searching fo Something More Beautiful

Keever - Always Searching for
2006-06-21 Keever is een vierkoppige band uit Eindhoven, dat debuteert met het album Always Searching For Something More Beautiful. Dit in eigen beheer uitgebrachte album telt 11 songs. Qua stijl is er niet een duidelijk stempel op dit debuut te plakken. Van rustige melancholieke akoestische ballads tot wat stevigere gitaarrock. Keever laat horen van vele markten thuis te zijn en ze zijn duidelijk nog zoekende wat de juiste richting is.

In zijn geheel ontbreekt er nog een rode draad op dit album. Men slaat verschillende muzikale wegen in en niet alle wegen blijken een juiste keuze te zijn. Op opener Little Door hoor je een vrij pretentieus intro. Twee elektrische gitaren, de één stevig resonerend en zo nu en dan bijna over the top klinkend, de andere rustig akkoorden spelend. Dit maakt het muzikaal allemaal best interessant. De zang blijkt hier echter bij achter te blijven. Te weinig volume en kracht voor een dergelijke song. Op de nummers waarop de lead gitarist een soort tweede zanglijn voor zijn rekening neemt, zoals bijvoorbeeld op Details & Wonder het geval is, klinken de songs, zeker qua zang, beter. Muzikaal doet Little Door nog enigszins denken aan Radiohead, maar deze vergelijking wordt niet verder waar gemaakt.

Dan staan er ook nog een paar ballads op dit album. De Lyrics Go On is hier een voorbeeld van. Vooral een akoestische gitaar zorgt in dit nummer voor een melancholische sfeer, deze sfeer wordt nog versterkt door de aanvullende zang van een gastvocaliste. Deze ballads klinken zeker niet onaardig, maar nijgen enigszins over te hellen naar het zoetsappige. Een derde type song op dit album wordt dan nog gevormd door de wat meer recht toe recht aan rockmuziek. Sunset In The East is daar een mooi voorbeeld van. Pretentieloze pop/rock muziek, die weliswaar niet origineel klinkt, maar in ieder geval wel degelijk is uitgevoerd.

Al met al een vrij wisselvallig album, dat zeker potentie laat horen, maar wat nog niet over de gehele linie overtuigd. Op sommige nummers blijkt de zang achter te blijven bij de muziek. Keever zou er misschien goed aan doen om de verschillende stijlen die er nu te horen zijn te smeden tot één herkenbare eigen stijl.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Keever Label:Eigen Beheer
Rinocerose - 1000 tracks

Rinocerose - RinoceroseDe muziek van het Franse Rinôçérôse zal binnen afzienbare tijd wereldwijd...