RECENSIE: Larry & His Flask - By The Lamplight

Larry
2013-07-24 Aangezien het de laatste jaren steeds moeilijker word om echt met daadwerkelijk iets nieuws op de proppen te komen, zie je het steeds vaker gebeuren dat oude genres weer met beide handen worden aangepakt. Een goed voorbeeld zijn de AC/DC-copycats van Airbourne. Andere bands gooien vergeten genres in één grote blender of geven onbekende instrumenten een nieuwe boost, zoals Mumford & Sons heeft gedaan met de banjo. Larry And His Flask doet dit laatste allebei en gooit ieder gevoel van nostalgie op een grote berg, wat resulteert in By The Lamplight, het vijfde album van het zestal.

Larry and His Flask weten een sterke mix neer te zetten van punk, folk, gypsy, jazz, bluegrass, soul en brass met een tomeloze energie die stroomt vanuit een net zo breed assortiment aan instrumenten. Overal zullen de harmonica, contrabas, elektrische en akoestische gitaar, drum, banjo, trombone, trompet en bariton goed te horen zijn en net zoveel aandacht krijgen. Het lijkt een chaotisch geheel als je het zo leest en op het podium moeten ze met al deze energie ook goed hun best doen elkaar niet te overrompelen. Muzikaal gezien doen ze dit ook zeker niet en op cd is het juist verre van een chaotisch geheel. Een band als Old Man Markley is goed vergelijkingsmateriaal, maar ook zijn ze te zien als de vrolijkere tegenhanger van Mumford & Sons. Daarnaast zijn ze onlangs nog op tour geweest met Frank Turner, een keurmerk dat ze met recht mogen dragen.

In alles draagt het namelijk diezelfde punksfeer die Frank in zijn muziek heeft hangen, zonder dat het direct luidruchtige, schreeuwerige punkrock is. Iedere track heeft een eigen gevoel van nostalgie, zoals opener ‘Pandemonium’, dat voorzien is van een barbershop-kwartet zang, terwijl de muziek er als een trein onderdoor dendert. Denderen doet het verder goed op ‘The Battle For Clear Sight’ en ‘Home Of The Slave’, waarbij de laatste heel sterk is gebaseerd op de melodie van ‘Folsom Prison Blues van Johnny Cash. Verwacht echter geen copyright-problemen, want de Folsom Prison krijgt zijn credits in de songtekst.

Het tempo wisselt net zo zeer als de instrumenten, hoewel de rustige nummers als ‘Gone From You’ en ‘All That We’ve Seen’ de vaart net iets te veel uit By The Lamplight halen. Hierin is zanger Ian Cook enkel nog met een akoestische gitaar te horen. Het zijn zondermeer sterke liedjes op zich, maar ze drukken wel net iets te veel op de rem als je net de banjo-rocker ‘Muffled Thrums’ achter de trommelvliezen hebt. ‘Cruel Twist Of Fate’ en ‘Justice and Justification’ daarentegen hebben een sterke blues-schwung en bieden dan wel weer een aangename variatie. Het gaat alle kanten op, waarbij zanger Ian Cook het met zijn stemgeluid als een dirigent bij elkaar houdt en ervoor zorgt dat je het toch weet te typeren als Larry And His Flask. In een tijd waarin iedereen het muzikale wiel opnieuw probeert uit te vinden, voelt By The Lamplight als een frisse wind.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Larry & His Flask Label:Xtra Mile Recordings
Cover Firewind - Apotheosis - Live 2012

Firewind - Apotheosis - Live 2012Aaah, daar gaan we weer: Het volgende levensteken van onze Griekse vrienden...

Cover Jonas & The Massive Attraction - Live Out Loud

Jonas & The Massive Attraction - Live out Loud De rockzanger Jonas Tomalty werd in zijn thuisland Canada al eens genomineerd...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT