RECENSIE: Bent van Looy - Round The Bend

Bent
2013-09-17 Sinds zijn succesvolle deelname aan het tv-programma De Slimste Mens Ter Wereld is Bent van Looy een echte BV, oftewel een bekende Vlaming. In ons land is hij echter vooral bekend bij muziekliefhebbers en wel als zanger van Das Pop. Na vier albums met die band vond Van Looy het nu tijd voor een soloplaat. Deze nam hij op in Los Angeles met hulp van Jason Falkner, een muzikant en producer die eerder werkte met onder andere Air, Paul McCartney en Anne Soldaat. Laatstgenoemde bracht Van Looy en Falkner met elkaar in contact.

Volgens Van Looy zelf bevat Round The Bend geen afdankertjes van Das Pop, maar is het ook niet zo dat hij zijn beste liedjes voor zichzelf heeft gehouden. De nummers op Round The Bend zijn gewoon minder geschikt voor gebruik door Das Pop. Ze zijn wat persoonlijker, wat minder gestroomlijnd en voelen kleiner. Daardoor lenen ze zich minder voor de tamelijk bombastische sound van Das Pop.

De liedjes op Round The Bend zijn inderdaad wat rustiger dan we gewend zijn van Das Pop en samen met Falkner heeft Van Looy de sound op het album tamelijk eenvoudig gehouden. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Van Looys stem en zijn piano. Door het kenmerkende stemgeluid van Van Looy, gaat Round The Bend soms echter toch wel duidelijk richting Das Pop. Dit geldt zeker voor de nummers die een wat vollere sound hebben, waaronder het sterke ‘Friendly With The Fleas’.

In de het rustige en kale ‘Young Man’ is Van Looy echter ver verwijderd van het geluid van Das Pop en hetzelfde geldt voor de titeltrack. Deze mooie, gevoelige pianosong doet mede door het fluitje dat erin zit wel wat denken aan Billy Joels ‘New York State Of Mind’. Een ander hoogtepunt is ‘Words’, waarvan het begin even lijkt op ‘Morning Has Broken’ van Cat Stevens. Het refrein van deze song nestelt zich snel in je hoofd.

De mooiste song op Round The Bend is echter ‘Shadow Of A Man’, de eerste single van het album. Deze melancholische track heeft een prachtige melodie en wordt bovendien opgesierd door een mooi strijkarrangement en bevat aan het eind een onverwacht felle gitaarsolo.

Round The Bend verscheen begin dit jaar al in België, maar wordt nu ook in ons land uitgebracht en daar mogen we heel blij mee zijn. Van Looy bewijst dat hij ook zonder zijn maten van Das Pop tot mooie dingen in staat is.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bent van Looy Label:Excelsior Recordings
Cover Placebo - Loud Like Love

Placebo (UK) - Loud Like Love Loud Like Love , het zevende album van Placebo , vloeit eigenlijk voort uit...