RECENSIE: Black Spiders - This Savage Land

Black Spiders
2013-12-02 Black Spiders werd begin 2008 als the Black Spiders gevormd in de UK. Na twee EP’s zag het debuutalbum Sons of the North in 2011 het levenslicht. In de periode daarna speelde de band op veel grote rockfestivals, waaronder Download en het iTunes festival. Verder openden ze shows voor onder andere Ozzy Osbourne, Danzig, Volbeat en Turbonegro. De nieuwe plaat van het Britse vijftal heet This Savage Land en de productie van de plaat werd gefinancierd door middel van crowdfunding via pledgemusic.com.

“Let there be drums. Let there be guitars. Let the mayhem ensue.”, en Black Spiders is onderweg. In de vijfde versnelling, geluid op standje elf en gaan. Rauwe rock (’n roll) van het eerste uur. Geen gezeik, maar spelen. ‘Knock You Out’ is een krachtige opener van de plaat en schept hoge verwachtingen voor het vervolg. In het daaropvolgende nummer Stick it to the Man en wat verder op de plaat in het nummer ‘Teenage Knife Gang’, weet de band ook aan de verwachtingen te voldoen.

Gedurende het merendeel van de plaat mist de band echter de nodige power en snelheid. De krachtige rock ’n roll verzandt in midtempo rock, waarmee de Britten de aandacht van de luisteraar moeilijker weten vast te houden. Het nummer ‘Balls’ is stereotype stoere mannen praat, maar heeft nog een hoog meebrul gehalte. Verrassingen of hoogstandjes blijven uit, ook in nummers als ‘Young Tongues’ en ‘Raised By Wolves’. Opbouw, samenzang en solo’s, het wordt prima uitgevoerd, maar de opzet is steeds hetzelfde. Met ‘Put the Love in Place’ heeft het album tot slot ook nog de blijkbaar noodzakelijke rockballad in huis.

The Savage Land van Black Spider is een degelijke rock plaat, maar zal geen stof doen opwaaien. De band heeft genoeg kwaliteit in huis, maar lijkt de grenzen niet op te durven zoeken. Zonde, want er had meer in gezeten.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Black Spiders Label:Listenable Records
Cover Black Bottle Riot - Soul In Exile

Black Bottle Riot - Soul In ExilePuur afgaande op het artwork zou je er niet echt van opkijken mocht je de cd...