RECENSIE: Apocalyptica - Wagner Reloaded

Apocalyptica
2013-12-22 De eerste kennismaking van ondergetekende met Apocalyptica was onvergetelijk. Het was op Graspop in het jaar 2000 en op het podium, in de tent, posteerden zich vier langharige mannen met ieder een cello. De heren speelden vervolgens instrumentale covers van Sepultura en vooral Metallica. De metalheads in het publiek zorgden voor de perfecte vocale ondersteuning en het spreekwoordelijke dak ging eraf. Sindsdien is het Apocalyptica flink voor de wind gegaan.

Metalklassiekers spelen met slechts vier cellos, het is leuk maar het kunstje raakt een keer uitgewerkt. Apocalyptica onderkende het gevaar en zocht op tijd naar verdieping en verbreding van het geluid. Drums, vocalisten, als gitaren klinkende cellos en klassieke thema’s werden meer en meer toegevoegd voordat de verveling ook maar de kans zou krijgen om toe te slaan. Zo hebben we inmiddels zeven alleszins genietbare platen achter de rug en is het Finse collectief toe aan een nieuwe uitdaging. Die uitdaging heet Wagner Reloaded en is een live in Leipzig opgenomen plaat van Apocalyptica samen met het MDR Symphony Orchestra uit Leipzig. Logischerwijs Leipzig omdat dit tweehonderd jaar geleden de geboorteplaats van Richard Wagner was.

Zoals de naam al impliceert zijn de songs sterk beïnvloed door de bombastische muziek van Wagner en zijn er ook stukjes van Wagner in de muziek verwerkt. Eicca Toppinen heeft wel de kenmerkende Apocalyptica-sound weten te behouden en veertien prima nieuwe songs weten te maken van de aloude Wagneriaanse thema’s. De live-uitvoering van de songs zorgt voor levendigheid die de plaat spannend houdt. Wat vooral opvalt is de coherentie tussen de nummers, waar in het verleden de platen van de heren nog wel eens fragmentarisch overkwamen.

De nummers lopen van klassiek (‘Birth Of Pain’ en ‘Lullaby’) naar pure metal (‘Flying Dutchmen’, ‘Fight Against Monsters’ en ‘Path In Life’) en alles wat daar tussen zit. Opvallend bij de hardere nummers is het flitsende drumwerk, maar ook de blazers vallen bij dit soort songs regelmatig op. Het dreigende ‘Creation Of Notes’ is een van de hoogtepunten van dit concert.

De samensmelting van orkest en de (inmiddels drie) cellos is compleet en zorgen voor een memorabele avond. Iets wat het publiek duidelijk laat merken bij het applaus. Dit moet een mooie avond zijn geweest en het is jammer dat dit niet op dvd is opgenomen. Wij doen het (voorlopig?) met het geluid van deze geslaagde plaat.
Recensent:Jan Didden Artiest:Apocalyptica Label:BMG Germany
Cover Nickelback - The Best Of Nickelback Volume 1

Nickelback - The Best Of Nickelback Volume 1Waarschijnlijk is Nickelback ‘s werelds grootste guilty pleasure . Het is...

Cover Bert Hermelink - Daarom

Bert Hermelink - Daarom ‘Stiekem Gedanst’, ‘Net Als In De Film’, ‘Ben Jij Ook Zo Bang’ en ‘Zoveel Te...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT