RECENSIE: Michael Prins - Rivertown Fairytales

Prins
2013-12-06 Afgelopen zomer was hij de onbetwiste winnaar van het tweede seizoen van Giel Beelen's tv-programma 'De Beste Singer-Songwriter Van Nederland'. Ik heb het natuurlijk over Michael Prins. De pure voordracht en het unieke stemgeluid van Prins zorgde ervoor dat hij de harten veroverde van menig muziekliefhebber. Zijn melancholieke liedjes raakte bij veel kijkers een gevoelige snaar, hetgeen resulteerde in een top tien notering in de vaderlandse hitlijsten met de prachtsong 'Close To You'; het nummer waarmee de songsmid auditie deed in eerder genoemd programma.

Een aantal maanden later is het dan tijd voor zijn debuutalbum, getiteld Rivertown Fairytales. Songwriters zeggen wel eens: je hebt je hele (vroege) leven de tijd voor je debuutplaat, terwijl je voor album nummer twee maar pakweg een jaar of twee hebt. Deze vlag gaat zeker ook op voor Prins; veel songs dateren al van tien jaar geleden en hebben dus ruim de tijd gekregen om te rijpen. Er waren veel songs die de liedjesschrijver op de plank had liggen, dus is het niet vreemd dat 's mans debuut maar liefst twintig (!) composities telt.

Het album is opgedeeld in drie gedeeltes (A, B en C) en twee schijfjes. Op het eerste gedeelte springen de single 'Close To You' (wat een melodie!) en de titeltrack er uit.
Op gedeelte B valt het prachtige 'Sailor' op, mede door de fraaie strijkersarrangementen.
Sommige liedjes zijn echter ronduit saai, zoals 'Wise As A Man', gelukkig zijn deze nummers ruim in de minderheid.

Prins heeft een behoorlijk eigen geluid, wat met niemand anders te vergelijken valt.
De valkuil is alleen dat er twintig nummers lang geen centimeter van het door hemzelf gebaande pad geweken wordt. En dan is twintig nummers best lang, hoe mooi ze ook geschreven en vertolkt zijn. Zijn liedjes zijn doordrenkt van melancholie en met passie en veel gevoel gezongen en een album met iets meer afwisseling en een tiental minder liedjes was perfect geweest. Het is begrijpelijk dat de songwriter met dik tien jaar ervaring een hoop liedjes uit zijn systeem moest krijgen, en dat is nu gebeurd met dit fraaie album. Hopelijk kan Prins nu met zijn volgende album een iets behapbaarder product afleveren.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Michael Prins Label:Sony Music
Cover Heston - Love Junkie

Heston - Love Junkie "Hi, my name is Heston and I'm an addict..and my drug of choice is love,"...