RECENSIE: Ze Mannschaft - Gosu Ckac Ock!

Ze Mannschaft
2014-02-27 De Amsterdamse bandZe Mannschaft, een knipoog naar onze Oosterburen die volgens de band ook muzikaal relevant zijn, bouwde de basis voor hun debuutplaat GosuCkacOck! al in 2011. In dat jaar stuurden ze een nummer in voor de Hollandse Nieuwe sampler en ze speelden door het hele land op de Popronde. Het debuutalbum zag het licht uiteindelijk pas in de tweede helft van 2013. Hoewel de band stelt “stampend ritmisch als fabrieksmachines uit het Ruhrgebied te klinken, moet ondergetekende vooraf al opmerken het met zijn collega (zie de recensie van de EP van 10 januari 2013) eens te zijn, dat die stampende Duitse ritmes ver te zoeken zijn.

Na openingsnummer ‘Cologne’, dat eerst even lijkt te klinken als The Queens Of The Stone Age, laat de band wat meer power horen in het nummer ‘Cokebottleboy’. Al vroegtijdig moet dan geconcludeerd worden dat het schrijven van pakkende riffjes, teksten en melodieën de heren duidelijk op het lijft geschreven is. Dat niveau houdt de band in de daaropvolgende nummers,waaronder ‘Book Of Face’, ‘BeautifulFaces’ en ‘Au QuiD’EauQui’, knap vast, al ligt eentonigheid ondanks alle gekte van toeters en bellen wel op de loer. Ook moet worden geconcludeerd dat de band meer op het jongere broertje van de Nijmeegse band De Staat lijkt, dan op welke stampende Duitse machinerie dan ook.

De muziek van Ze Mannschaft is zeker ritmisch en heeft zo nu en dan een goede groove, maar een vergelijking met Duitse industriële muziek raakt kant nog wal. Voor de Riffjes, laagjes en de toevoeging van diverse gekkigheden en geluiden, hebben de Amsterdammers zich onmiskenbaar laten inspireren door die ijzersterke Nijmeegse band. Dat mag en doet niet af aan het feit dat ze met GosuCkacOck! een alleraardigste debuutplaat afleveren. Dertien rocktracks met een goede vibe, een twist en humor.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Ze Mannschaft Label:Eigen Beheer
Cover Voltage - Voltage EP

Voltage - Voltage EP Voltage is een Nederlandse rock ’n roll band. Met haar eerste EP wil ze...