RECENSIE: Coen Oscar Polack & Herman Wilken - Fathomless

Polack
2013-01-14 Coen Oscar Polack is een van de mensen achter het Nederlandse label Narrominded. Op dit label verschijnt zeer uiteenlopende muziek, van experimentele elektronica tot rock en alles daar tussenin. Narrominded brengt materiaal uit van onder andere Katadreuffe, Hunter Complex en Boutros Bubba. Polack maakt zelf ook muziek, zowel in de bands Psychon Troopers, Psychon en Living Ornaments, als onder zijn eigen naam. Ook maakte hij in 2009 samen met Herman Wilken het album The Language of Mountains Is Rain. Dit album krijgt nu een vervolg met de release van Fathomless, dat uiteraard ook bij Narrominded verschijnt.

Fathomless verschijnt in een zeer gelimiteerde oplage van tweehonderd stuks. De helft daarvan is geperst op transparant vinyl en de andere helft op gewoon zwart vinyl. Daarnaast is het album ook digitaal te verkrijgen.

Fathomless bestaat uit twee muziekstukken van respectievelijk ruim achttien en ruim twintig minuten. Op de A-kant van de plaat vinden we ‘Barents Sea’, dat vernoemd is naar de zee die boven Noorwegen en Rusland ligt. Polack en Wilken proberen in deze compositie de koude Poolwinden op te roepen die dit desolate gebied teisteren. En dat lukt vrij aardig. Met behulp van noisy elektronica en field recordings roept het duo een ijzige sfeer op.

De B-kant van Fathomless bevat de track ‘Sundarbans’, dat geïnspireerd is door een veel warmere, groenere wildernis die misschien vriendelijker is dan de Noordelijke zeeën, maar net zo desolaat. Deze track is wat gevarieerder dat het drone-achtige ‘Barents Sea’ en roept met z’n dierengeluiden de sfeer van het regenwoud op. Verderop verstillen de dieren en barst de moesson los, waarna het aan het eind van de track weer opklaart.

Fathomless is zeker geen gemakkelijke plaat. Bijna veertig minuten experimentele elektronica, field recordings en drones is voor de gemiddelde muziekliefhebber waarschijnlijk net een brug te ver. Wie echter de tijd neemt om zich te verdiepen in de muziek van Polack en Wilken hoort hoe ontzettend knap de heren twee zeer verschillende werelden weten te verklanken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Coen Oscar Polack & Herman... Label:Narrominded
Cover Various - The Songs Of Tony Sly: A Tribute

Various - The Songs Of Tony Sly: A TributeEigenlijk is het rijkelijk laat, iemand meer dan een jaar na zijn dood nog...