RECENSIE: I Am Oak - Ols Songd

I Am Oak
2014-02-13 I Am Oak; de Utrechtse folkband rondom Thijs Kuijken, brengt met Ols Songd (een woordspeling op old songs)hun vierde langspeler uit. De titel verwijst naar het feit dat het geen nieuwe composities betreft. Een compilatie is het echter evenmin. Op Ols Songd vinden we nieuwe studio opnames van oude werken, die soms al eerder het licht zagen in een andere versie. Anderen verschenen echter nog nooit op schijf. Voor Kuijken voelen de songs tegelijkertijd oud en nieuw aan. De band is opvallende productief, aangezien dit de vierde release is van het gezelschap in slechts vier jaar tijd.

Het eerste opvallend goede liedje is het fijne 'Kites In The Canopy'; fijne akkoorden en gitaarspel ondersteunen simpele, maar fraaie melodielijnen. 'Pollen Of The Plains' is, zo halverwege de plaat, het hoogtepunt van deze compacte plaat. De warme, maar weinig dynamische stem van Kuijken wordt hier en daar ondersteunt door fraaie meerstemmige zangpartijen, wat het geheel zeker naar een hoger niveau tilt. Dit is het meest evident in het slotnummer van deze release: 'Birches'.

I Am Oak maakt compacte folkliedjes; liedjes zelden boven de drie minuten, die dwingen tot luisteren. Nergens is er onnodige opsmuk of franje. Dit zorgt ervoor dat de songs zeer naturel klinken. De composities zijn van redelijke tot goede kwaliteit, maar echt beklijvende songs zitten er helaas niet tussen. In deze tijd, waarin folkbands als paddestoelen uit de grond schieten, moet je echt met een steengoed album komen, wil je nog opvallen. En dat is dit album niet, hoewel de band in het verleden wel al, met het uitbrengen van meer dan degelijke albums, heeft bewezen van goede huizen te komen. Ols Songd is een goed, maar bij lange na geen opzienbarend album.
Recensent:Etan Huijs Artiest:I Am Oak Label:SnowStar Records
Cover A Hero Build - Prospects

A Hero Build - ProspectsPunkrockformaties zijn er te over. Het valt dan ook niet mee om hierin op te...