RECENSIE: Röyksopp - Running To The Sea

Royksopp
2014-02-25 Het Noorse electroduo Röyksopp kennen we van hun succesvolle album Melody A.M.’, dat begin deze eeuw in Nederland de platina status kreeg. Ook kwamen hier singles als ‘Eple’, ‘Poor Leno’ en ‘Remind Me’ vanaf. Hoewel de daaropvolgende albums nog aardig werden ontvangen, konden de singles (bijvoorbeeld ‘What Else Is There?’, ‘Happy Up Here’ en ‘The Girl And The Robot’), de radio niet in haar greep krijgen. Al ruim een jaar geleden bracht Röyksopp de single Running To The Sea uit, die pas veel later een wereldwijde release kreeg.

De radio-edit van ‘Running To The Sea’ is een samenwerking met Susanne Sundfør, die de vocalen verzorgt. Waar de muziek van Röyksopp vaak omschreven wordt als warm, is deze single eerder ijzig koud. Dit komt door de ijle, hoge stem van Sundfør. Toch blijft het nummer sterk herkenbaar als werk van het Noorse duo. Het is een prima dancetrack met een simpele opbouw.

Deze radioversie wordt verder bijgestaan door vier remixen. De eerste, van Pachanga Boys, is er een van ruim twaalf minuten. In de eerste twee minuten horen we slechts een trage beat, die later wordt aangevuld met enige ooooh’s, uhhooos´s en woohoo´s. Het lijkt een ongeïnspireerde mix, waarin de bijdrage van de zangeres compleet verloren gaat. Drie minuten voor het eind wordt de track alweer afgebouwd. Verrassend genoeg horen we vlak voor het einde nog een mannenkoor, dat twee zinnetjes uit de tekst zingt. Daarmee is er nog iets van ‘Running To The Sea’ gered.

De ‘Villa remix’ is een leuke track die met bewerkingen van de melodielijn ook een prima dancenummer is. De acht minuten durende ‘LNTG remix’ is groovy en brengt je een flink stuk terug in de tijd. Toch wordt ook in deze bewerking vrij weinig gedaan met de tekst uit het origineel en al snel is het spannende eraf. De beste remix is gemaakt door Man Without Country. Door de stevige drum en bas ontstaat een diepe housetrack. De bijdrage van Sundfør wordt geëerd en met een mannelijk achtergrondkoor aangevuld.

Met ‘Running To The Sea’ heeft Röyksopp een leuke nieuwe single te pakken, hoewel ook deze niet wordt opgepikt door de Nederlandse radio. De remixen die zijn toegevoegd, zijn helaas niet allemaal even succesvol. Misschien was het beter geweest als Röyksopp zelf deze geleverde input had gecombineerd tot één geslaagde mix.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Röyksopp Label:Cooking Vinyl Records
Cover Mogwai - Rave Tapes

Mogwai - Rave TapesSinds de release van Hardcore Will Never Die, But You Will , begin 2011,...