RECENSIE: Chef'Special - Passing Through

cs
2014-03-24 Met haar debuutalbum bewees Chef’Special zichzelf reeds als een steengoede en verrassende band. Heerlijk vloeiden hiphop, reggae en popmuziek samen. Dat album bracht de band in een succesvolle tournee langs elk festival en gehucht dat Nederland rijk is. Dit grote succes maakt dat de lat voor opvolger Passing Through hoog ligt.

De band rond zanger en rapper Joshua Nolet verhuisde voor de opname van deze plaat tijdelijk naar de Verenigde Staten. Een overbodige actie naar blijkt. Waar het live succes van Chef’ Special hoofdzakelijk draaide om standaard pop trucjes zijn deze allemaal meegenomen naar de nieuwste plaat. Hierdoor is Passing Through saai en voorspelbaar geworden.

Joshua Nolet snelt van het ene voorspelbare refrein naar het andere. Allemaal zijn ze duidelijk geschreven met het doel om de gemiddelde festivalganger enthousiast aan het zingen te krijgen. Waar op voorganger One For The Mrs., Chef’Special soms nog een duidelijke keuze voor hiphop en reggae maakte, bevindt elk nummer zich hier in het grote midden van deze muziekstijlen. Zo kan ‘Love Riot’ in theorie een aangenaam reggae liedje zijn, het nummer gaat echter in het refrein wederom over naar een veel te gemakkelijk poppy refrein. Het verliest daarmee gelijk zijn kracht.

De enige uitzonder hierop vormt ‘Free’. Tijdens het klein gehouden nummer zoekt Joshua de middenweg tussen zingen en rappen. Halverwege het liedje komt er een bluesy gitaarsolo bij en dan lijkt Chef’Special even iets terug gevonden te hebben van wat ze hadden. Helaas is de rest van Passing Through pure deceptie. De Haarlemse band zal ongetwijfeld ook deze zomer succes hebben op de groene weides en lokale podia. Voor een langere houdbaarheidsdatum is het echter te hopen dat Nolet en kornuiten voor een volgende plaat weer iets van de inspiratie terug vinden. Daarbij moeten de heren vooral het lef hebben om duidelijke, en wellicht gedurfde, muzikale keuzes te maken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Chef'Special Label:Kaiser Records
Cover Dotan - 7 Layers

Dotan - 7 LayersHet sprookje van de Amsterdamse singer-songwriter Dotan begint als hij een...