RECENSIE: Gabby Young & The Other Animals - One Foot In Front Of The Other

Gabby
2014-03-31 Voor haar laatste project had Gabby Young & Other Animals de hulp van de fans nodig. Mede dankzij een grote Nederlandse bijdrage via crowd funding kwam One Foot In Front Of The Other tot stand. Op het album verdiept het muzikale gezelschap zich, onder leiding van de roodharige zangeres, wederom in de mix tussen pop, folk en balkan.

Daarbij heeft Gabby Young het vrolijke gevoel van haar eerste twee platen volledig achter zich gelaten. Waar het daar om plezier maken leek te draaien probeert de zangeres hier te imponeren met hoge tonen. Plaatopener ‘Sur La Lune (... A French Ditty)’ heeft al een opera gevoel. Gabby Young laat haar stem uitgebreid galmen. Dat zet zich door in het gros van de nummers.

Enige uitzondering daarop vormt het reggae nummer ‘I’ve Improved’. De blazers maken een heerlijke ska melodie. Het is ook hier dat Gabby haar stem onder controle houdt. Dit vrolijke nummer biedt de ruimte om even adem te halen tussen al het gegalm door. ‘One Foot In Front Of The Other’ is ook een aangename tweestemmige ballade. Helaas bevindt dit nummer zich tegen het einde van de plaat en ben je rond deze tijd al helemaal uitgekeken op de stem van Gabby.

Hoewel Gabby Young samen met haar Other Animals al vaak in Nederland heeft opgetreden en, klaarblijkelijk, de Nederlandse fans flink bijgedragen hebben aan de totstandkoming van One Foot In Front Of The Other gaat deze plaat haar niet meer Nederlandse fans opleveren. De zangeres flirtte altijd al met het cabaratesk opera gevoel. Op deze plaat heeft dit echter de overhand gekregen. Gabby Young galmt zich van het ene naar het andere nummer. Dat maakt dat One Foot In Front Of The Other hoofdzakelijk op de zenuwen werkt.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Gabby Young & The Other Animals Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Scarlet Mae - Scarlet Mae

Scarlet Mae - Scarlet MaeDe Rotterdamse muziekscene heeft de afgelopen tijd een paar leuke, met...