RECENSIE: Jared James Nichols - Old Glory & The Wild revival

JJN
2014-04-23 Als veruit de grootste smaakmaker van Take That zou Robbie Williams na de jaren negentig nog vele kanten van zichzelf laten zien. Hij groeide uit tot een popster van wereldformaat en naast goede popsongs zocht hij de uitdaging in de hoek van de dj`s met het album Rudebox. Daarnaast stuurde hij als regelrechte crooner bijna eigenhandig de massa weer in de richting van de jazz.

Nu hoor ik je denken: ”Deze recensie gaat toch niet over Robbie Williams?”. Een terechte vraag, maar wat de luisteraar op Old Glory & The Wild Revival te horen krijgt lijkt enorm veel op Robbie Williams die onder een pseudoniem een bluesrockplaat heeft gemaakt, compleet met jankende gitaren en donderende drums. Dit komt grotendeels door het stemgeluid van James Jared Nichols, maar ook de refreintjes zouden zo hier en daar van Williams en zijn team afkomstig kunnen zijn. Een perfect voorbeeld hiervan is de lome single ‘Let You Go’ dat weliswaar op blues is gebaseerd, maar een bijzonder pakkend poprefrein kent.

Toch zou het te makkelijk zijn om alleen bij de gemaakte vergelijking stil te staan. De in Los Angeles gevestigde zanger en gitarist bewijst met opener ‘Playin’ For Keeps’ een uitstekend gevoel te hebben voor vuige, rauwe bluesrock. Zeker zijn sterke gitaarspel is meer dan de moeite waard. Jankend, ronkend en snerpend ramt hij tien tracks lang de gitaarriffs om je oren. Het is niet verwonderlijk dat James Jared Nichols in zijn muzikantenbestaan, dat overigens al op zijn veertiende begon, het podium mocht delen met de legendarische Buddy Guy, “Honeyboy” Edwards en “Big Jim” Johnson.

Sterk is de stevig stampende bluesrocker ‘Blackfoot’. Nichols’ gitaar klinkt alsof hij bezeten is, wat ontzettend goed past bij de Blackfoot indianen die model stonden voor deze track. Met ‘Take My Hand’ en ‘Come On In My Kitchen’ is Nichols een stuk minder rockend dan waar hij begon. Beiden vertegenwoordigen ze de deltablues, al is de eerstgenoemde lekker broeierig terwijl de afsluiter juist de oerblues in al zijn kaalheid is. Dat Nichols zich niet puur op de geijkte paden wil begeven blijkt uit het swingende ‘Can You Feel It’.

Met zijn slechts 22 jaar brengt James Jared Nichols met Old Glory & The Wild Revival een sterke debuutplaat uit. Het gitaarspel, maar zeker ook de gave om blues(rock) te vermengen met pop, soul, rock ‘n’ roll en pakkende refreinen maken Nichols een muzikant om in de gaten te houden. In mei en april zal hij in Europa zijn album promoten en het zou vreemd zijn als hij met de huidige populariteit van de blues geen voet aan wal weet te krijgen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Jared James Nichols Label:Teenage Head Music
Cover The Widowbirds - Heart's Needle

The Widowbirds - Heart`s Needle “We doen dit niet voor het geld of de roem, maar gewoon om veel plezier te...