RECENSIE: Band Of Horses - Acoustic At The Ryman

boh
2014-03-05 Ben Bridwell vormde in 2004 in Seattle de band Horses, dat al snel omgedoopt werd tot Band Of Horses. Toen in 2010, na twee albums uitgebracht te hebben, de frontman in de media verkondigde dat album nummer drie Infinite Arms als het eerste album van de band voelde, doelde hij op het feit dat hij eindelijk de juiste line-up van zijn band had gevonden. Het laatste album, Mirage Rock, werd het meest bekritiseerde album van de band. De inconsistentie van het gezelschap leek de sound dan eindelijk toch de das om te doen. Echter, diezelfde band brengt anno 2014 met Acoustic At The Rymantoch wel een heel mooi akoestisch document uit. De band lijkt na zijn derde jeugd eindelijk berusting te hebben gevonden in haar rijpingsproces.

De band rondom zanger Bridwell combineert rock met invloeden uit de folk en country en doet, zowel in voordracht als in instrumentatie, in de verte denken aan Neil Young.
De akoestische, minimalistische benadering die hier wordt gehanteerd, komt de songs erg ten goede. Hierdoor wordt vaker de gevoelige snaar geraakt dan op het studiowerk van de Amerikanen.

Het album staat vol met kleine pareltjes. De hemelse zanglijnen en akkoorden in 'Slow Cruel Hands Of Time' bijvoorbeeld (de mooiste vangst van het jongste album) of de song met de vreemde titel: 'Detlef Schrempf'.Het deels a capella gezongen 'Neighbor' sluit het album en de setlist op gepaste wijze af.

De bekende singles 'Compliments' en 'Is There A Ghost?' ontbreken, maar dat is geen gemis, aangezien de setlist uit bijna alleen maar prachtsongs bestaat. Waar live-albums de neiging hebben om te lang te duren en gaandeweg stof beginnen te verzamelen in de kast, brengt Band Of Horses met Acoustic At The Rymaneen bondige plaat met een aantrekkelijke lengte. Een prima intiem live document van een band in bloedvorm.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Band Of Horses Label:Pias
Cover Cheatahs - Cheatahs

Cheatahs - CheatahsHet is het jaar van de comeback van Slowdive. Qua populariteit konden de...