RECENSIE: Birth of Joy - Prisoner

boj
2014-03-20 Hard werken en je een slag in de rondte spelen werpt zijn vruchten af. Dat bewijst de Utrechtse formatie Birth Of Joy op haar nieuwe album. Voorganger Life In Babalou toonde veel potentie, maar de band miste daarop toch wel een eigen smoel. Op Prisoner is dit manco verholpen en laat de band horen veel progressie geboekt te hebben. De vele uren op het podium hebben daar ongetwijfeld aan meegeholpen. Het heeft het trio getransformeerd in een overtuigende rockmachine.

Wat niet veranderd is, zijn de swingende en groovende rock nummers met ballen. Dit wordt direct vanaf het begin al wel duidelijk. ‘The Sound’ valt hard met de deur in huis en de toon is gezet. De bezetting van gitaar, drums en orgel is niet heel zeldzaam. Bands als The Doors deden dit ook al. En vooral die band klinkt in Birth Of Joy vaak terug. Maar overduidelijk lenen ze ook nog steeds ideeën van andere groepen als Led Zeppelin en Deep Purple. Dit keer echter hebben ze zich dit tot een eigen geluid weten te smeden. Op ‘Three Day Road’ horen we zelfs Pink Floyd terug. Vooral wanneer naar het einde toe de spanning langzaam opgevoerd wordt en het uiteindelijk tot een ongenadige uitbarsting komt.

De muzikanten laten het orgel scheuren, de gitaren janken en de drums grooven. Ze maken er een lekkere show van. Het nummer ‘Rock & Roll Show’ zou wat dat betreft het lijflied van de band kunnen zijn. Nu en dan wordt er geëxperimenteerd met kleine uitstapjes buiten de geijkte classic rock paden zoals in het eigenaardige titelnummer ‘Prisoner’. Dit komt de plaat ten goede. Zo klinkt in ‘Keep Your Eyes Shut’ het orgel onheilspellend. Het laat de meer psychedelische kant van het drietal horen.

Met Prisoner heeft Birth Of Joy een prachtplaat in handen. Niet verwonderlijk dat ze ook in het buitenland opgemerkt worden. Ondertussen heeft de band ook een solide live reputatie weten op te bouwen. Wanneer ze zich zo door blijven ontwikkelen, ligt er nog veel moois in het verschiet.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Birth of Joy Label:Suburban
Cover Aidan Knight - Small Reveal

Aidan Knight - Small RevealDe Canadese Aidan Knight wordt meestal onder het singer-songwriter genre...