RECENSIE: Jacqueline Govaert - Songs To Soothe

Govaert
2014-04-10 We schrijven het jaar 1999. Een jong, fris bandje speelde in een lokale jongerensoos. Drie meiden, twee jongens. Een zangeres met een stem die in de verte deed denken aan die van Sarah Bettens. Het was het bandje met de vreemde naam Krezip. Ik zag ze hierna nog in korte tijd een flink aantal optredens doen. Door mond-tot-mondreclame wonnen de middelbare scholieren in korte tijd een hoop fans en binnen een jaar (!) stond het jonge bandje op Pinkpop. De rest is geschiedenis.

Toen een aantal jaren geleden de band uiteenviel, nam zangeres Jacqueline Govaert een soloplaat op. Een plaat die het niet slecht deed, maar bij lange na niet het succes bracht wat haar band haar had gebracht. Govaert werd moeder en zette het artiestenbestaan even op een laag pitje. Na een kleine vier jaar komt de zangeres en songwriter dan eindelijk toch met haar tweede album: Songs To Soothe.

Songs To Soothe klinkt als het werk van een tevreden muzikante. Een artieste die haar leven op de rails heeft en het goede leven bezingt. Er bestaat een cliché dat gelukkige muzikanten geen interessante platen maken. In dit geval is dat half waar. De singles 'Hear How My Heart Beats' en 'Simple Life' (één van de beste teksten die Govaert ooit schreef) zijn gewoon prima songs. Het lome, licht jazzy 'God Knows' is ook een klein hoogtepuntje te noemen. De blazers voegen hier veel sfeer toe. 'Past The Moon' valt ook in die categorie.

Toch gaat het album voorbij zonder ooit echt te beklijven. Het klinkt allemaal wat braafjes en middle-of-the-road. Het feit dat Govaert's pianospel en stem van bovengemiddeld niveau zijn, red de plaat nog enigszins. Een handjevol composities behoren tot het betere werk van de zangeres tot nu toe. Helaas is het album als geheel te eentonig en soms zelfs saai. Minimale dreiging of spanning ontbreekt, waardoor de plaat niet echt tot inspannend luisteren dwingt, maar zich eerder presenteert als achtergrondmuziek voor luie zondagochtenden.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Jacqueline Govaert Label:Sony Music
Cover Ziggy Marley - Fly Rasta

Ziggy Marley - Fly RastaOp Fly Rasta lijkt het alsof Ziggy Marley een nieuw publiek probeert aan te...