RECENSIE: Dirty Bastards vs. The Gecko Brothers - Who`ll Throw The First Punch?!

DBGK
2014-05-20 Outlaws in Charge is een nieuw label met zijn wortels in Breda. Deze stad staat in binnen- en buitenland bekend om zijn Top-DJ’s als Tiësto en Hardwell. Omdat er ook andere genres zijn die aandacht verdienen is Outlaws in Charge opgericht. Het idee achter het label Outlaws in Charge is dat er veel muziek bestaat die minder aandacht krijgt dan feitelijk terecht zou zijn.
Onbekend maakt onbemind.

Om die onbekendheid te ondervangen heeft het label een distributiedeal gesloten met “Black Hole Distribution”. Hiermee worden de getekende artiesten in staat gesteld om via meer dan 190 verschillende portals hun muziek de wereld in te slingeren. Het label richt zich hierin niet op specifieke genres, maar neemt juist de moeite om jou kennis te laten maken met een breed spectrum aan interessante bands. Om oprichter Hugo de Graaf te quoten uit een interview met 3 voor 12: "Outlaws In Charge moet die ene donkere kroeg zijn waar je liever aan voorbij gaat, maar als je het lef hebt om naar binnen te gaan heb je de avond van je leven. Het ene moment krijg je een biertje en schouderklop van een getatoeëerde biker en een uur later doe je de running man met een opgepompte breakdancer."

Dat is een mooie uitnodiging! En voor degenen die er voor open staan en deze uitdaging aannemen valt er op de eerste release meteen veel te genieten. De Bredase bands The Dirty Bastards en The Gecko Brothers leveren beide vijf nummers aan op deze split double EP. En voor de duidelijkheid dient er meteen bij gezegd te worden dat deze cd muziek bevat voor mensen die stevig in de schoenen staan. De twee bands maken namelijk respectievelijk Punkrock en Speedrock. Dat lijkt heel heftig, maar met name de punkrock van de Dirty Bastards is heel uitnodigend en zal menig luisteraar/concertganger er toe zetten om de refreintjes mee te brullen. Zeker als er ergens een lekkere “WooHoo” ingezet kan worden.

En net wanneer je denkt dat je met de Dirty Bastards een harde band in huis hebt gehaald, zetten The GeckoBrothers de boel nog een versnelling. Zo is ‘Party At The Liquor Store’ de muzikale weergave van de puinhoop die zou kunnen ontstaan na de plundering van een drankwinkel. Subtiel is het niet, maar krachtig en strak blijft het ten allen tijde.

De beide bands rammen uiteindelijk in een rap tempo door de nummers heen. Binnen het half uur zijn de tien songs achter de rug. Geen reden overigens om de plaat te laten voor wat hij is. Nummers met titels als ‘Graveyard Bloodfest’, ‘Devil Inside’ en ‘P.M.S’ verdienen het om nog vele malen gedraaid te worden.

Outlaws in Charge zal zeker nog veel meer verrassende pareltjes gaan releasen en wordt hiermee voor de mensen met een brede interesse een belangrijk label om scherp in de gaten te houden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Dirty Bastards vs. The Gecko... Label:Outlaws In Charge
Cover Könsförrädare - Curse All Law