RECENSIE: Ages and Ages - Divisionary

Ages
2014-05-22 "Een collectief van gelijkgestemde geesten", zo omschrijft Ages And Ages zichzelf, het project van Tim Perry en Rob Oberdorfer dat met Divisionary het tweede album uitbrengt. Het zijn spirituele personen en Perry gebruikte meditatie om de richting van dit album te bepalen. Het is dan ook geen wonder, dat de stijl van de muziek in dat verlengde ligt, namelijk positief gestemde folk muziek die doet denken aan de hippies uit de flower-power tijd.

De vrolijke muziek verhult echter de diverse tragedies die zich afspeelden gedurende de totstandkoming van de plaat, het verlies van vrienden en familie. Maar zoals dat gaat in het leven, waren er gelukkig ook prettige momenten als huwelijken en geboortes. Uiteindelijk heeft dit alles het creatieve proces beïnvloed en heeft de plaat meer diepgang dan je in eerste instantie zou denken. Maar de eerste indruk is toch die van een grote singalong rond het kampvuur, met harmonische zang, tamboerijnen en handklap.

Het levert soms mooie liedjes op zoals het swingende en springerige 'I See More' of het pakkende 'The Weight Below' met mooie samenzang. Helaas staan tegenover de goede nummers steeds een paar mindere broeders, zoals het vervelende en zeurderige 'Big Idea'. Daarin slaat de positiviteit en de vrolijkheid te ver door, waardoor het juist iets ongemakkelijks krijgt. Er wordt te gretig met de tamboerijn geslagen en het handenklappen begint op de zenuwen te werken. Rustigere nummers als 'Over It' weten ook geen indruk te maken en klinken eerder langdradig.

In Divisionary zitten goed bedoelde ideeën en het is fijn dat er zoveel optimisme en positiviteit in een plaat gestopt wordt. Maar ook positieve elementen moeten met mate ingezet worden, anders wordt het ongeloofwaardig en kan het uiteindelijk een averechts effect tot gevolg hebben. En dat is precies waar Ages And Ages hier de mist mee ingaat. De serieuzere ondertoon en diepere thema’s achter de nummers zijn uiteindelijk onvoldoende om de plaat nog te redden.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Ages and Ages Label:Pias
Cover Band of Friends - Too Much Is Not Enough

Band of Friends - Too Much Is Not Enough Band Of Friends is een gezelschap met twee voormaligemuzikanten van de...