RECENSIE: Exit31 - Killer Body

Exit 31
2014-04-28 Als recensent komen er geregeld bands voorbij waar je nog nooit van hebt gehoord. En hoe open minded je altijd probeert te zijn, vooroordelen blijven bestaan. Wanneer een bijna naakte dame de enigszins bizarre albumhoes van een Nederlandse band siert, dan kan het óf heel goed óf dramatisch uitpakken. In het eerste geval is de enige optie een flink geslaagde bak herrie. Exit 31 weet deze verwachting meer dan waar te maken. Het derde album Killer Body is een aaneenschakeling van stevige hardrock met venijnige punk-invloeden. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse label YeaYeaYeah Records de band al twintig maanden na hun oprichting een contract aanbood. Exit 31 draait al mee sinds 2003 en tourde onder andere in Nederland, België, Duitsland en de Verenigde Staten.

Solide drums, scherpe gitaarriffjes, distorted akkoorden en rauwe vocalen. De eerste dertig seconden van ‘My Hate’ zorgen voor een combinatie van ’holy shit’ en ‘dit is géén Nederlandse band, dat kan gewoon niet’. Een track die zonder moeite van een wereldband als Van Halen afkomstig had kunnen zijn. Gitaarrock van een niveau dat we niet vaak voorbij zien komen. ‘Killer Body’ doet er zelfs nog gewoon een schepje bovenop. Niets dan complimenten voor de ontzettend strakke drums en gitaarpartijen, zonder dat het té gelikt over komt. De vocalen van Penders worden geregeld ondersteund door backing vocals de heren Capel, die eveneens verantwoordelijk zijn voor de geniale gitaarpartijen.

Het is niet alleen punkrock wat de klok slaat. ‘Lullaby’ is rockballad waar het ‘Nickelback-effect’ gelukkig achterwege blijft. De lieflijke tekst valt haast uit de toon bij de rest van het album. Zanger Ivo Penders klinkt als een trotse en gelukkige vader. Gitaristen Capel en drummer Keltjens zorgen voor passende muziek zonder authenticiteit te verliezen. Eén rustig nummer vinden de mannen blijkbaar wel genoeg, want het tempo wordt onmiddellijk weer opgevoerd. ‘Betray Me’ is een track met behoorlijke hitpotentie. Ontzettend catchy en net niet te ruig voor mainstream radio. Het is nummer wat gewoon klopt. Goede teksten, slepende gitaren, zware drums en een lekker tempo. ‘One In A Million’ doet hier zelfs nog een schepje bovenop. Dit is zeker een van de meest bijzondere tracks op Killer Body. De opening doet denken aan een sinistere rockballad. Er wordt geleidelijk toegewerkt naar een climax, die in het refrein volledig losbarst en de ramen doet trillen.

De kracht van Killer Body zit in de ijzersterke sound. Het is duidelijk te horen dat de heren al een behoorlijke tijd meedraaien. Er is door de jaren heen niets aan spontaniteit verloren gegaan, de band is alleen volwassener geworden. Exit 31 zet solide nummers neer zonder te vervallen in clichés. van Het album is een geslaagd self-made project, van de teksten tot de albumhoes. Niets dan lof.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Exit31 Label:Marista
Cover MTT - From Now

MTT - Years From NowZo’n twee jaar geleden debuteerde de Utrechtse band rond zangeres Anne...