RECENSIE: Shakira - Shakira

Shakira
2014-08-03 Het zal in huize Shakira in de maand juli niet zo gezellig geweest zijn na de geweldige dreun die het Spaanse team op het WK te verduren kreeg. Het is dat de Colombiaanse zangeres niet bepaald lelijk is, anders zou manlief Gerard Piqué zich na de afgang tegen Oranje waarschijnlijk een tijdje onder zijn dekbed verstoppen. Als schrale troost haalde vrouwlief wel de WK finale waar ze mocht spelen tijdens de slotceremonie.

Waar de Colombiaanse ster tijdens de zeroes doorbrak met pop en rock op Latijns geschoeide leest, is er sindsdien aanzienlijk wat veranderd aan de sound van Shakira. Steeds meer zocht ze de popkant op waardoor het alternatieve randje verdween. Daarnaast won het Engels het van de Spaanse teksten van weleer. Met die strategie wist ze zich te scharen in het rijtje van popsterren als Britney Spears, Madonna, Kylie Minogue, Beyoncé en Rihanna, laten we zeggen de dames die het grote commerciële geld verdienen. Net als bij deze collega`s deed Shakira mee aan de trends van de afgelopen jaren. Als het hot was om invloeden uit de dance te gebruiken (Britney, Madonna, Kylie) dan werd er een grote naam uit die scene opgetrommeld om een album te produceren. Natuurlijk bleef Shakira niet achter, getuige het in 2009 verschenen She Wolf. Maar in tegenstelling tot haar collega`s greep ze met Sale El Sol een jaar later al succesvol terug naar haar roots.

Het dit jaar verschenen Shakira betreedt de door haar eerder gebaande paden, maar verkent ook minder bekend terrein. Natuurlijk is er de aanstekelijke hit ‘Can`t Remember To Forget You’ (die tevens in het Spaans voorbij komt) dat ze samen met Rihanna opnam, maar daar tegenover staat ‘Medicine’, een duet met countryzanger Blake Shelton. Hoewel de countrypop lekker in het gehoor ligt, lijkt de stem van Shakira niet echt geschikt voor dit genre. Al doet ze het aanmerkelijk beter bij de countryballad ‘23’ dat over vriendje Piqué gaat.

Via het bijna industriële ‘Empire’ vervolgt Shakira haar weg naar het tropische ‘You Don`t Care About Me’, om vervolgens met dance invloeden overgoten te worden door de WK hit ‘Dare( LA LA LA)’. Reggae dient zich aan op ‘Cut Me Deep’ waarbij de zangeres hulp krijgt van de Canadese reggaeband Magic!. Samen bouwen ze de song uit naar een feestelijk ska hoogtepunt waarbij de blazers niet mogen ontbreken. ‘Broken Record’ heeft het DNA van R&B en ‘Loca Por Ti’ is zo`n typische Spaanstalige ballade die we van Shakira kunnen verwachten.

Shakira weet op haar album een keur aan stijlen in haar popmuziek te verwerken, waarbij ook het alternatieve randje weer wat ruimte krijgt. Dit maakt Shakira een afwisselende plaat die het goed doet op zomerse dagen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Shakira Label:RCA
Cover Kylie Minogue - Kiss Me Once

Kylie Minogue - Kiss Me OnceMet meer dan zestig miljoen verkochte albums is ze een van de meest...