RECENSIE: Passenger (Singer-songwriter) - Whispers

Passenger
2014-08-18 Mike Rosenberg, de man die schuil gaat achter Passenger, brak in 2012 door met zijn album All The Little Lights. De single van dat album, ‘Let Her Go’ behaalde de nummer 1 positie in meer dan twintig landen. Op Pinkpop blies de zanger iedereen omver met slechts zijn gitaar en zijn stem, en dat op het hoofdpodium. Het nieuwe album, dat de titel Whispers draagt, kwam dit jaar uit. Degenen die dachten dat deze opvolger van zijn album uit 2012 zijn tweede album was hebben het mis. Nee, dit is alweer het zesde studioalbum van de 30-jarige Engelsman.

Zelf zegt de singer-songwriter over zijn album dat dit de meest positieve plaat is die hij heeft gemaakt, hoewel er ook thema’s als eenzaamheid en dood inzitten. Toch hoor je vanaf moment één dat het vrolijker is, frisser ook. Openingstrack ‘Coins In A Fountain’, maar ook het liedje dat daarna komt, ’27’, zijn uptempo en hebben een countryachtige feel waardoor je snel warm wordt van binnen.

Dat Passenger heel goed weet wat zijn kracht is bewijst hij bijvoorbeeld met zijn single ‘Heart’s On Fire’. Het is een prachtige ballade in de traditie van zijn doorbraak. Rosenberg laat horen wat hij in zijn mars heeft. Een prima samenspel van de akoestische gitaar, de breekbare stem en een mooi strijkersarrangement.

Toch zijn de beste liedjes op dit album de songs met een beat. De auto in en rijden maar, raampje open en een ondergaande zon, dat gevoel. ‘Rolling Stone’ lijkt een buiging naar de meester zelf, Bob Dylan. Net als Dylan is Passenger een man van liedjes op de akoestische gitaar en hier en daar hoor je ook de mondharmonica terug. Het zou niet eerlijk zijn om te zeggen dat Mike Rosenberg de nieuwe Dylan is, nee daar doe je Bob Dylan mee tekort, maar Passenger is zeker niet bang zijn helden te eren.

Met Whispers laat de Engelse zanger horen een uitstekend muzikant te zijn en een niet onverdienstelijk songwriter. Het is een album met klasse, geen concessies, puur op gevoel. En dat hoor je.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Passenger (Singer-songwriter) Label:Sony Music
Cover Avatar - Hail The Apocalypse