RECENSIE: Benjamin Booker - Benjamin Booker

Booker
2014-09-29 Benjamin Booker is het nieuwe lievelingetje van de Amerikaanse blogs. Met zijn mix van rauwe rock ‘n roll en punk met een vleugje blues brengt hij de waarden van The White Stripes en Dinosaur Jr terug naar de voorgrond. Zijn titelloze debuutalbum Benjamin Booker is minder een eerste kennismaking als wel een volmaakt mission statement. Booker trapt de deuren open en grijpt je direct bij de keel.

‘Wicked Waters’ en ‘Have You Seen My Son’ zorgen voor misschien wel twee van de beste Rock ’n Roll songs van het jaar, het is old school zonder retro te worden en het is rauw op een manier die alleen in moeilijke tijden overgebracht kan worden. De twee nummers geven het album een stevige ruggegraat, een basis voor Booker om op de tweede helft aan vast te houden als hij tempo wat terugschroeft.

De vergelijkingen met Jack White zijn hier legio. Naast de persoonlijke connectie (White vroeg Booker als voorprogramma mee op zijn laatste tour door Amerika) is vooral de invloed van zijn White Stripes-werk duidelijk terug te horen op Benjamin Booker. Op een gegen moment tijdens ‘Spoon Out My Eyeballs’ lijkt Booker zelfs het intro van ‘Let’s Shake Hands’ in te zetten, voor het nummer abrupt zijn einde ziet. Een kleine knik naar de meester, als het ware.

‘I thought I Heard You Screaming’ zet het tempo lager en legt de nadruk op Bookers grauwe stemgeluid, een perfecte match voor de thema’s die behandeld worden op deze plaat. De angsten en paranoide gedachten van Booker lopen als rode draad door het album heen. Ook zijn zware jeugd vol verhuizingen en verslavingen is hier een centraal thema. In een interview met Noisey vertelt Booker dat het album gaat over “All the pent up things that you want to talk about to people but you don’t know how to say it”. De frustratie die Booker gevoeld moet hebben in deze tijden is tastbaar, als in een therapiesessie schreeuwt hij soms de problemen van zich af. Het zorgt af en toe voor een bijna pijnlijke luisterervaring, in de beste zin van het woord.

Een paar keer per jaar is de hele muziekwereld het met elkaar eens. Dit unieke voorval lijkt tot uiting te komen als er gesproken wordt over de toekomstige carriére van Benjamin Booker. Unaniem wordt er geopperd: Dit zal een grote meneer worden. Met een debuut als deze kun je ook niet anders; Booker mag gezien worden als het grootste talent in de Rock ’n Roll.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Benjamin Booker Label:Rough Trade Records
Cover Mass Electric - Lonely On The 3rd Floor

Mass Electric - Lonely On The 3rd FloorNog voor de release van debuutalbum Lonely On The 3rd Floor is Mass...