RECENSIE: Marianne Faithfull - Give My Love To London

Faithfull
2014-11-25 In december hoopt ze 68 jaar te worden en onlangs was Marianne Faithfull weer te zien zijn in Nederland. Carré is het podium waar deze avond het nieuwe album Give My Love To London centraal stond. 2014 is een bijzonder jaar voor de zangeres. Het is namelijk vijftig jaar geleden dat haar eerste opnamen in de studio werden vastgelegd. Wanneer ze had geweten dat het door Jagger en Richards geschreven ‘As Tears Go By’ indertijd zo’n grote impact zou hebben op haar verdere levensloop, dan had ze zich nog zeker twee keer bedacht. Het leven in de spotlights en de daarmee samenhangende verleidingen zouden haar bijna fataal worden. Faithfull glipte op miraculeuze wijze ‘door het oog van de naald’ en slaagde er in, ondanks diverse verslavingen, te overleven en met grote regelmaat prachtige ‘doorleefde’ muziek te maken.

Give My Love To London is hierop geen uitzondering. Het is ook geen toeval dat een ernstig ongeval, waarbij zij een zware rugblessure opliep, de basis vormde voor dit album. Ellende, pech en verdriet bleek in het verleden al vaker een uitstekende voedingsbodem te zijn voor haar muzikale hoogstandjes. Deze keer bood het haar de tijd om uitgebreid terug te blikken en haar zonden te overdenken. Een indrukwekkende lijst tekstschrijvers, waaronder Steve Earle, Roger Waters, Anna Calvi, Nick Cave en Tom McRae, kregen de taak hier iets mee te doen. Zij leverden een bijdrage die we op dit album terugvinden. Daarnaast komen we Bryan Ferry’s ‘Price Of Love’ tegen en werd ook Leonard Cohen’s ‘Going Home’ onder handen genomen. Wanneer er één persoon is die dit met een zelfde geladenheid en intensiteit als de Canadese bard kan vertolken, is het zonder enige twijfel Marianne Faithfull. Het hoogtepunt van het album vormt de samen met Nick Cave gecomponeerde track ‘Late Victorian Holocaust’. De twee hebben al eens eerder samengewerkt op Before The Poison uit 2005 waarvoor Cave ook teksten leverde, maar nog niet eerder slaagde de zangeres er in zich een compositie van een ander zo eigen te maken en niet eerder slaagde Cave er in een hoofdstuk uit de soundtrack van haar leven in ruim vier minuten samen te vatten.

Faithfull heeft voor Give My Love To London de lat heel hoog gelegd maar is er in geslaagd om één van de meest indrukwekkende platen van het jaar af te leveren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Marianne Faithfull Label:Pias
Cover Kele - Trick