RECENSIE: Royal Blood - Royal Blood

Royal Blood
2014-11-01 Men neme twee personen, een gitaar en een drumstel en voilà: succes gegarandeerd. Althans, zo verging het o.a. The White Stripes, The Black Keys en Blood Red Shoes. Ook Royal Blood heeft het sinds hun formatie in 2012 goed voor elkaar met hun stampende en gruizige rock. Inmiddels hebben ze al ervaring opgedaan op grote festivals zoals Glastonbury, Reading & Leeds en Lowlands. Tevens zijn de heren razend populair in thuisland Engeland en verkopen daar met gemak zalen van het formaat 013 uit.

Opener 'Out of the Black' zet het tempo op een heerlijke manier neer. Een combinatie van een doordringende bas en een stampende drums maakt duidelijk dat de luisteraar zich kan klaarmaken voor een halfuurtje onvervalste rock. De heren nemen in het nummer af en toe wat gas terug, maar schieten vervolgens al snel weer in de versnelling met beukende riffs en de fijn gruizend klinkende bas.

Royal Blood klinkt bij vlagen als een combinatie van Jack White en Queens of the Stone Age en probeert hier de beste elementen uit te pikken. 'Figure it Out' begint ritmisch maar wordt beëindigd op een manier die niet op Songs For The Deaf had misstaan. 'You Can Be So Cruel' wordt voortgestuwd door een ferme, ietwat chaotische bas en een hoog tempo dat door drummer Ben Thatcher wordt uitgestald. Het zijn deze elementen die het nummer een wat meer swingend karakter geven. De hoeveelheid effecten en pedalen die bassist/vocalist Mike Kerr voor zijn bas gebruikt zorgt ervoor dat Royal Blood klinkt alsof het met een flink arsenaal gitaren in de weer is, terwijl dit totaal niet het geval is.

De meerderheid van de nummers is echter erg simpel van opzet: er wordt veelal een zelfde tempo aangehouden en er met een paar beukende riffs tegenaan gesmeten. Niet dat dit erg slecht is, maar het luistert alsof de heren zich er wat makkelijk vanaf maken. De stem van Kerr is dan juist weer van een opvallend hoog niveau: bij vlagen klinkt de beste man als Matthew Bellamy (bijvoorbeeld in 'Ten Tonne Skeleton') waar hij op andere nummers juist meer gruizige vocalen verzorgt.

De heren maken echter te veel gebruik van bestaande elementen en zorgen er te weinig voor om een gedegen eigen identiteit neer te zetten. Op nummers waarin dit op sporadische momenten wel gebeurt, zoals op 'Careless', spat het plezier van het tweetal af en is het als luisteraar genieten geblazen. De hoeveelheid riffs en ruige drums maken echter dat het debuutalbum vaak als dertien in een dozijn klinkt. Niet heel uniek, wel prima te beluisteren.
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Royal Blood Label:Warner Music Benelux
Cover Slash - World On Fire

Slash - World On FireDoor de zorgelijke staat van de zogeheten ‘classic rock’ is het moeilijk om...