RECENSIE: Death From Above - The Physical World

DFA1979
2014-12-02 Het is zo'n release waarvan je hoopte dat-ie zou komen, maar die je niet had verwacht. Ongeveer tien jaar na het debuut You're A Woman, I'm A Machine plofte bij Festivalinfo ineens het schijfje The Physical World op de mat. Met op de cover twee mannen met slurfen uit hun gezicht.

De beetje doorgewinterde muziekliefhebber weet dan hoe laat het is; Death From Above 1979 is terug. Voor de mensen die dat niets zegt; dat is een beetje zoals de terugkeer van Twin Peaks, die ook dit najaar werd aangekondigd. U kent het wel; een aanzienlijk deel van de mensheid geeft geen fuck, maar de aanzienlijke incrowd is door het dolle heen.

En dat is in dit geval zeer terecht, want The Physical World is een prima album van de Canadezen, die zich in 2004 nagenoeg onsterfelijk maakten met hun debuut. Dat boog werkelijk krom onder het geweld dat de mannen op hun drums en basgitaar wisten los te laten - ja, verdere instrumenten komen er niet aan te pas. Na een breuk tussen de twee vanwege muzikale meningsverschillen, gingen ze tijdelijk hun eigen weg. Jesse Keeler vermaakte zich bijvoorbeeld als drijvende kracht achter MSTRKRFT. Een reünie in 2011 plaveide echter de weg naar een nieuwe release.

En die is opnieuw ziedend hard, al schromen de heren niet om gebruik te maken van de verbeterde opnametechnieken en dus een meer gepolijst album op te nemen. Dat betekent dat de nummers niet meer als een mes binnenkomen, maar als een schuurmachine je huid eraf raggen. Nog altijd weten de mannen met slechts een basgitaar, drums, microfoons en her en der wat samples een meeslepend album te maken, zo blijkt. Luisterbeurt na luisterbeurt wordt The Physical World maar beter, mede dankzij de ontzettend catchy refreinen en het forse tempo dat slechts zelden wordt losgelaten.

Hoogtepunten zijn er te over, maar het allerhoogste hoogtepunt is ' Trainwreck 1979', dat dreigend opbouwt naar een door piano opgeleukt refreintje, dat zo catchy is dat je jezelf wat aan wilt doen.

Wat deze twee mannen doen is ongelofelijk knap, en kan alleen omdat het muzikaal ontzettend begaafde mannen zijn. Om met zo weinig zo veel te maken, is haast ongelofelijk. Het is het antwoord op andere rockduo's zoals The White Miles en Royal Blood, die falend moeten toezien hoe deze mannen wel slagen. De fans van het eerste uur zullen misschien even moeten wennen aan het feit dat de allerergste rauwe randjes eraf zijn bij Death From Above 1979, maar The Physical World is als album één van de hoogtepunten van het jaar.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Death From Above Label:Caroline Records
Cover Aestrid - No Map Or Address

Aestrid - No Map Or AddressDe band Aestrid is nog niet echt bekend bij het grote publiek. Toch heeft...