RECENSIE: dEUS - Selected Songs

dEUS
2014-12-09 dEUS is zonder twijfel één van de beste groepen van het Europese vasteland. Die reputatie dankt de band vooral aan de eerste drie albums, die tussen 1994 en 1999 verschenen. Het latere werk is zeker ook de moeite waard, maar toch wel net iets minder. Om te vieren dat twintig jaar geleden het eerste album van dEUS werd uitgebracht, verscheen onlangs de dubbele verzamelaar Selected Songs 1994-2014.

Selected Songs bevat een dertigtal, door de band zelf uitgekozen songs, die een mooie afspiegeling vormen van het werk van de Antwerpse band. Op de eerste cd vinden we de echte hits en klassiekers, waaronder ‘Suds & Soda’, ‘Little Arithmatics’ en ‘Instant Street’. Doordat de sound van dEUS, mede door de vele bezettingswisselingen, door de jaren heen nogal is veranderd, is de eerste cd van Selected Songs een zeer gevarieerd geheel. Van het experimentele ‘Theme From Turnpike’ tot het hoekig rockende ‘The Architect’ en het zwoele ‘Quatre Mains’.

De tweede cd van Selected Songs heeft als ondertitel The Real Sugar en deze bevat overwegend rustigere nummers. Alleen de laatste drie songs, ‘Magdalena’, Disappointed In The Sun’ en ‘Twice (We Survive)’ hebben een vrij stevig einde. Dit zijn ook meteen uitschieters, net als ‘Serpentine’, ‘Right As Rain’ en het heerlijk melancholische ‘Nothing Really Ends’.

Zoals gezegd vormt Selected Songs een mooie afspiegeling van twintig jaar dEUS, maar er valt ook wel wat op aan te merken. Zo ontbreekt er een aantal echte toppers, waaronder ‘Let’s Get Lost’, ‘Everybody’s Weird’ en ‘Put The Freaks Up Front’. Deze laatste twee songs stonden op ‘The Ideal Crash’, het derde album van dEUS, dat er met slechts drie songs sowieso veel te bekaaid vanaf komt op Selected Songs. Aan de andere kant is Pocket Revolution, het eerste album in de huidige bezetting, met zes nummers wellicht een beetje oververtegenwoordigd. Maar goed, het is natuurlijk haast onmogelijk om uit zo’n rijk oeuvre een selectie te maken die iedereen tevreden kan stellen.

Het is in de muziekindustrie gebruikelijk om aan dit soort verzamelaars ook één of twee nieuwe nummers toe te voegen, zodat de fans die alle albums al hebben toch kunnen worden overgehaald om ook de verzamelaar te kopen. Het siert dEUS, en platenmaatschappij PIAS, dat ze niet aan deze geldklopperij meedoen. Het enige “nieuwe” materiaal op Selected Songs is een live opname van ‘Sun Ra’, opgenomen in Boedapest. Deze opname laat goed horen waar dEUS live toe in staat is, maar de fans wisten dat natuurlijk al lang en voor hun is er geen reden om Selected Songs aan te schaffen. Voor nieuwkomers is deze verzamelaar echter een mooie introductie in het werk van een geweldige band.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:dEUS Label:Pias
Cover Pianos Become The Teeth - Keep You

Pianos Become The Teeth - Keep YouMet de vorige albums Old Pride (2009) en The Lack Long After (2011) heeft...