RECENSIE: Grim Tim - Satisfriction

Grim Tim
2014-01-13 Plotseling was daar in 2012 een zeer aangename EP van de Eindhovense bluesrockers Grim Tim. Je hoopt altijd maar dat zo’n eerste kennismaking een vervolgafspraak krijgt. Goed nieuws dus dat er onlangs een volledige geluidsdrager verscheen met de titel Satisfriction. Een geluidsdrager in de vorm van een compact disc en sterker nog, het is zelfs op een heuse langspeelplaat verschenen. Een prachtige manier om deze ‘New Blues’ nog beter te laten klinken. Komt goed uit want Satisfriction klinkt waanzinnig. Vermoedelijk op volledig analoge wijze opgenomen, precies zoals het hoort met een muzieksoort als deze.

Deze Hollandse ‘southern bluesrockers’ hebben de live-energie weten vast te houden om het vervolgens in de studio te vereeuwigen. Daar ligt nu juist de kracht van Grim Tim. Stoer beukwerk met vuige riffs worden afgewisseld met subtiele passages om vervolgens weer stevig groovend tekeer te gaan. Dat ze niet bang zijn om wat langer uit te waaieren zonder de aandacht te verliezen blijkt uit tracks als ‘Take A Swing’ en de maar liefst acht minuten durende afsluiter ‘Inhabitor Of My Dreams’. Een heerlijke experimentele jam waarin zanger/gitarist David Henry zich op intense wijze uitleeft en waarin de band voor de laatste maal alles uit de kast mag halen om zichzelf in de muziek te verliezen, zonder te ontsporen.

Grim Tim verdient het om Satisfriction in de clubs, maar zeker ook op de festivals live uit te voeren, want daar lenen deze negen tracks zich uitstekend voor. Eindelijk weer een eigenzinnige band van eigen bodem die wars is van concessies, maar gewoon lekker dat doet waar het goed in is. Alleen jammer van het hoesontwerp. Juist met een vinyluitgave had daar iets meer aandacht aan mogen worden besteed. Voor de rest een dikke voldoende.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Grim Tim Label:Eigen Beheer
Blueminded

Blueminded - Bueminded EPDe demo’s die gitarist Jörgen Koenen van Blueminded thuis had liggen...