RECENSIE: Take That - Ill

Take That
2015-01-27 En toen waren er nog drie. De Britse boyband Take That veroverde in de jaren '90 als vijftal de harten van miljoenen meisjes over de hele wereld. Sinds hun comeback in 2006 hebben ze ook albums uitgebracht als viertal en na een langverwachte reünie met Robbie Williams opnieuw als vijftal in 2010. En nu verschijnt het eerste album van de band als drietal. Alleen Gary Barlow, Mark Owen en Howard Donald zijn nog over op deze plaat met de originele titel III.

Hoe Take That klinkt als drietal? Vertrouwd en verfrissend tegelijk. De elektronische sound die ook al terug te vinden was op Progress uit 2010 wordt doorgezet op III. Hiermee stellen ze waarschijnlijk de tolerantie van de fans van het eerste uur op de proef want de zoetsappige liefdesballads zijn tegenwoordig ver te zoeken.

Dat wil niet zeggen dat de ballads helemaal verdwenen zijn. ‘Flaws’ is daar een voorbeeld van. Barlow zingt hierop nog steeds over de liefde, maar de koortjes zijn verdwenen en de teksten zijn duidelijk van de hand van iemand die geleefd heeft. En dat kenmerkt de groei van Take That eigenlijk wel. Waar andere boybands uit de jaren '90 nogal eens de fout maken om te blijven hangen in hun successen van die tijd heeft Take That zich verder ontwikkelt naar en band die origineel en modern klinkt.

Engeland was makkelijk te overtuigen door het drietal. Daar schoot het album in de eerste week meteen door naar de nummer 1 positie en kreeg het de titel 'meest vooruitbestelde album ooit'. De relatie tussen Nederland en Take That zonder Robbie Williams verloopt doorgaans wat moeizamer. De vraag is dan ook of Nederland ze de kans gunt waarvan de band op III laat horen hem zeker te verdienen.
Recensent:Anjelica Hollen Artiest:Take That Label:Universal
Cover Fratsen - Caspar

Fratsen - CasparIn 1986 werd in het prachtige Twentse stadje Deep’n (Diepenheim) de band...