RECENSIE: Popa Chubby - I`m Feeling Lucky

Popa
2015-01-29 Waar de bluesmuziek zich sinds mensenheugenis voornamelijk baseerde op de allerdiepste ellende, komt Ted Horowitz, beter bekend als Popa Chubby, doodleuk met I’m Feelin’ Lucky. Een album dat tien nieuwe tracks bevat maar, weliswaar in een beperkte oplage, tevens voorzien is van een extra schijf waarop een zelfde hoeveelheid ouder materiaal te vinden is. Er valt namelijk iets te vieren want Popa Chubby, dat op straat als synoniem voor het ontstaan van een keiharde penis wordt gebruikt, viert zijn vijfentwintigjarige bestaan als muzikant. Voor de fans zal deze release daarom wel degelijk enige opwinding veroorzaken, vooral omdat we hier nog niet eerder uitgebracht werk terugvinden uit de tijd dat Chubby de podia onveilig maakte met bands als Bloodclot en NoXcuse. Interessant voor hen zijn ook de opnamen die hij indertijd maakte met de New Yorkse dichter Joe Lobelle en de stoere hiphoppers van Street Docs uit Brooklyn. Of dit, toch wel behoorlijk gedateerde rapgeluid bij bluesliefhebbers ook de broek kan bollen is maar sterk de vraag. En dan hebben we het nog niet eens over de obscure, een mooi woord voor slecht geluid, punkopnamen gehad die ergens in een garage moeten zijn opgenomen.

Beter is het wellicht om het vizier op het recente werk te richten aangezien ‘The Chubmeister’ onlangs op overtuigende wijze beweerde zijn beste album ooit te hebben afgeleverd.
De vlotte up-tempo rocker ‘Three Little Words’ waarop zijn dochter Tipitina trompet speelt, is een prima opener die het live ongetwijfeld goed gaat doen als gangmaker. Prettig zijn ook de toetsenpartijen in de funky titeltrack en het opgewekte jazzy ‘One Leg At A Time’, maar het zijn de bijdragen van enkele gastspelers die toch echt het verschil maken. In ‘Rock On Bluesman’ is het de onlangs uit Royal Southern Brotherhood gestapte zanger/gitarist Mike Zito die deze track van de nodige hoeveelheid soul voorziet. In het meeslepende ‘Come To Me’ valt zwaargewicht Chubby bijna stil door het overdonderende vocale geweld van Dana Fuchs in wat we toch wel het hoogtepunt van dit album, dat overigens als subtitel The Blues According To Popa Chubby draagt, kunnen noemen. Helaas blijft het bij zo’n spaarzaam moment en valt er dus niets anders te concluderen dan dat de verwachtingen maar gedeeltelijk worden ingelost. Chubby heeft zich er deze keer duidelijk te gemakkelijk vanaf gemaakt.

Wanneer I’m Feelin’ Lucky een voorbode is van de nieuwe koers die Popa Chubby is ingeslagen, pakken wij toch liever de eerste afslag richting de oude vertrouwde Crossroads, of anders gezegd, richting het echte blueswerk.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Popa Chubby Label:Dixiefrog
Cover Sunday Sun - We Let Go

Sunday Sun - We Let GoMuziektalent, dat komt natuurlijk gewoon uit Nederland. Vandaag nog verkocht...