RECENSIE: Devin Townsend Project - Z²

Z2
2015-02-09 We zijn nog maar net bijgekomen van de vele releases van Devin Townsend de afgelopen jaren of het nieuwste project staat alweer klaar ter recensie. Jawel, onze Canadese workaholic heeft er gelijk maar een dubbelalbum van gemaakt. Het complete werkstuk heet Z2 en bestaat uit twee afzonderlijke delen. Deel één heet Sky Blue en is onder de naam Devin Townsend Project opgenomen terwijl het tweede deel, dat Dark Matters heet, onder zijn eigen naam is opgenomen. Zonder de toevoeging project dus.

Sky Blue is het logische vervolg op Epicloud en het album herbergt ook dezelfde sfeer. Het album balanceert tussen de bekende bombast en lieflijke melodieën die laten horen dat ook Townsend soms zijn rustmomenten kent. Ook nu weer heeft Anneke van Giersbergen een flink stempel gedrukt op deze plaat. In bijna alle nummers horen we haar fraaie stem wel ergens opduiken soms wat vervormd of soms in het achtergrondkoor. Maar in meerdere nummers vertolkt zij een hoofdrol en dat is natuurlijk nooit een straf.

Het rustige titelnummer wordt gedragen door een elektronisch ritme en klink bijna hemels, totdat het refrein er weer flink in knalt. De vocale capaciteiten van zowel Devin als Anneke worden hier tot het uiterste uitgebuit. Heel mooi zijn de rustige nummers die we op de tweede helft van de plaat tegen komen. Die nummers heten ‘Rain City’ en ‘Forever’ en laten een beschouwende Townsend horen. Alsof hij rustig is gaan zitten (kan hij dat?) en diep over het leven heeft nagedacht. Het levert een paar fraaie stukken progrock op. Bijna op het eind krijgen we het hemeltergend mooie ‘Before We Die’ voorgeschoteld dat een prachtig gelaagd en bombastisch meezingrefrein afwisselt met de Goddelijke stembanden van onze Anneke.

Door de fans is er echter vooral naar Dark Matters uitgekeken. Het album is een vervolg op Ziltoid The Omniscient, het bewierookte album uit 2007. Ook nu hebben we weer te maken met een plaat vol gekkigheid, ongekende bombast, gelaagde vocalen, vreemde muzikale wendingen en gesproken stukken tekst. De plaat gaat ook nu over het buitenaardse beest Ziltoid die in zijn oorlog tegen de War Princess zich nogmaals luidkeels laat horen. Townsend heeft om het geheel vorm te geven wat vocale hulp gekregen van Chris Jericho van Fozzy, Dominique Lenore Persi van Stolen Babies en een groot koor van fans (opgenomen in Tivoli).

Het meest opvallende nummer is het snelle ‘Ziltoid Goes Home’ dat weer even aan Strapping Young Lad doet denken. Verder is het hele album een aandachttrekker van formaat dat over je heen walst, maar ook wat luistermoeheid veroorzaakt. Hier heb je echt een kalmeringspilletje bij nodig. Of er nog een vervolg komt op Dark Matters laat Townsend in het midden, zo laat hij zelf aan het einde van de plaat weten.

Z2 is wederom een goed stuk werk van Townsend waarbij Sky Blue het door de mooie afgeronde liedjes in luisterbaarheid wint van Dark Matters, dat vooral voor absolute Townsend-adepten en vergelijkbare rusteloze zielen is gemaakt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Devin Townsend Project Label:Inside Out
Cover Adrian Weiss - Easy Game

Adrian Weiss - Easy GameInstrumentale muziek en in het bijzonder albums van gitaristen zijn altijd...