RECENSIE: Saint Saviour - In The Seams

Seams
2015-01-08 Saint Saviour is het alias waar Becky Jones, voormalig zangeres van house-pioneers Groove Armada en electropop-formatie The RGBs, tegenwoordig onder opereert. Dat ze het nodig vondt een nieuwe identiteit voor zichzelf te crëeren is niet heel verwonderlijk, gezien de muziek op haar tweede langspeler In The Seams. De hoge energie van The RGBs is ingeruild voor verstilde schoonheid en de synths van Groove Armada hebben plaats moeten maken voor een klassieke piano.

In The Seams is opgenomen met voormalig gitarist van The Coral en meervoudig gitarist van Arctic Monkeys’ Bill Ryder-Jones, ook al niet iemand die bekend staat om zijn spaarzame gebruik van instrumenten. Dat deze samenwerking toch zo goed uitpakt is te danken aan de klasse van deze twee multi-getalenteerde muzikanten. De grootste lof moet gaan naar Jones zelf, die met haar zoetgevooisde stem de luisteraar in een prettige trance weet te fluisteren. Het zorgt voor een plaat die ideaal is als afsluiter van een romantische avond. Het is niet moeilijk voor te stellen dat een nummer als ‘St. Malo’ versneld en opgevoerd zou kunnen bestaan op andere albums van zowel Ryder-Jones als Saint Saviour zelf, maar toch past het perfect op In The Seams. Jones vervormt het refrein van een simpele verklaring van affectie in de verzuchtende blijdschap die je kan voelen als je na lange tijd vechten tegen de eigen demonen weer wat vreugde in je leven kan laten. Er zijn vele sombere momenten op deze plaat, maar altijd is er de belofte van licht aan het einde van de tunnel. ‘St. Malo’ levert deze belofte op prachtige wijze.

Het duurt even tot de echte thema’s zich tonen. Jones brengt haar tekst zo warm en verleidelijk dat ze je eigenlijk om de tuin lijdt. Echter, er wordt een hoop hartzeer geopend in de 43 minuten voor afsluiter ‘St. Malo’. Opener ‘Intro (Sorry)’ legt al snel Jones’ eigen worstellingen bloot: : ”I could say that I was sorry / Without losing face / But I’m far too proud to let this go”. Deze openbaringen worden constant aangevuld met geleerde wijsheden, iets dat goed bij haar status past als hoogleraar songwriting aan de Tech Music School in Londen.

Het is echter dus geen techno of house voor Saint Saviour op In The Seams, maar de akoestische piano. Deze stijl staat haar echter ook prima. Ze stond altijd al bekend als één van de grootste zangeressen in de technoscene van de jaren 90, voordat de EDM-scene deze naar de achtergrond schoof. Jones bewijst nog maar eens dat een goede songschrijver in elke stijl haar draai kan vinden.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Saint Saviour Label:Bertus
Cover Rocket 75 - Buzz Buzz Buzz

Rocket 75 - Buzz Buzz Buzz Rocket 75 is een olijk trio uit Den Bosch dat ouderwetse rock ’n roll uit...

Cover Alex Highton - Nobody Knows Anything

Alex Highton - Nobody Knows Anything Alex Highton is een Engelse singer-songwriter die relatief laat in zijn...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT