RECENSIE: Aafke Romeijn - Chin.Ind.Spec.Rest

Romeijn
2015-02-18 Chin. Ind. Spec. Rest., het tweede album van de Brabantse muzikante Aafke Romeijn, begint met een verstild stuk pianospel. Even lijkt het erop alsof we te maken hebben met een klassiek popalbum, vol liefdesliedjes en glimmende melodieën. Maar wie dit denkt kent Aafke Romeijn niet. Een muzikale alleskunner die met het grootste gemak bijtend cynisme en scheurende gitaren afwisselt met het blootleggen van emoties die door merg en been gaan. Een fascinerende expositie van een bijzondere muzikant.

Dat lieve begin wordt dus al snel onderbroken, door het nietsontziende ‘Kalashnikov’, het nummer spot met de conventionele Nederpopwetten door een ingeblikte hiphop-beat te combineren met een stem die je eerder verwacht te horen in een robijn-commercial. Desondanks, of misschien juist hierom, komt Romeijn over als een vrouw waar je niet mee moet spotten. “Geen liedje zonder dreiging en geen album zonder moord” zingt ze, en je twijfelt geen moment aan het oprechte sentiment van deze zin.

Het schild dat ze in het hiervoor genoemde ‘Kalashnikov’, maar ook op nummers als ‘Voorbeeldfunctie’ opzet, laat ze op momenten ook zakken. ‘Broertje’ en ‘A2’ dragen het emotionele gewicht mee van een Roosbeef of Claudia de Breij’s ‘Mag Ik Bij Jou’. ‘Bint’ is een swingende electropop-single, het Nederlandse antwoord op Charli XCX (al kwam Chin. Ind. Spec. Rest. oorspronkelijk al uit in begin 2014, voordat de pop/electro/punk act van Charli XCX de hitlijsten binnendrong). Romeijn zoekt overal het avontuur op maar weet het allemaal wel in lijn met elkaar te houden, de verscheidenheid gaat niet ten koste van het geheel. Chin. Ind. Spec. Rest. klinkt als geheel nog beter dan als som van zijn delen. Door de emotionele openbaringen dapper tegen het snijdende en snerende af te zetten komen deze momenten nog beter tot zijn recht. Haar meest harde momenten krijgen een laag onzekerheid mee, waardoor Romeijn boven alles heel menselijk klinkt.

Cin. Ind. Spec. Rest. is eclectisch, sarcastisch, snijdend en bitter, maar ook ontroerend, emotioneel, lief, onzeker, ongelukkig en vermoeid. Het is (een deel van) de persoonlijkheid van een intrigerende popster gevangen in dertien nummers. De twee bonusnummers die bij deze nieuwe uitgave komen voegen niet veel toe aan dit gegeven. Een uniek album, ook bijna een jaar na zijn originele uitgiftedatum.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Aafke Romeijn Label:V2 Records
Cover Mister and Mississippi - We Only Part To Meet Again

Mister and Mississippi - We Only Part To Meet AgainDe wildemansrit van Mister and Mississippi richting bekendheid begon met...

Cover John Coffey - The Great News

John Coffey - The Great News Zij die zich Nederlands en groot muziekliefhebber noemen, kan het de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT