RECENSIE: Nina Kraviz - DJ-Kicks

Kraviz
2015-03-20 Een diploma in tandheelkunde, illustere bijbaantjes in Rusland, in bad gaan voor de camera en over het algemeen verre van cameraschuw zijn. Deze en vele andere interessante trivia maken van deze jonge Russische de DJ van wie je meer wil weten. Met haar beukende technobeats en haar interessante aura werden haar festivalsets en tours langs de grote clubs in Europa de afgelopen jaren goed bezocht. Voor de vijftigste DJ-KiCKS (met de afgelopen jaren toffe releases van onder andere Apparat en Digitalism) mocht dan ook niemand minder dan deze Nina Kraviz, inmiddels een personality in de technoscene, achter de draaitafels plaatsnemen.

Waar het er tijdens haar reguliere sets wat harder aan toe gaat, gaat deze DJ-KiCKS meer de kant op van de ‘трип’(trip), net als de naam van Kraviz’ eigen label, opgezet in 2014. Er wordt langzaam en dromerig afgetrapt met ‘Dreamworld‘ van Egotrip, waarna de wat vage en trippy ‘DJ-KiCKS exclusive: Mystery’ van Kraviz zelf de subtiele aftrap van de vierkwartsmaat geeft. De sfeer blijft in het begin ingetogen en dromerig, maar langzaam wordt het tempo wat opgevoerd en rond Kraviz’ eigen ‘IMPRV’ lijkt er een ommekeer te komen richting het serieuzere beukwerk. Steeds meer is de oldschool Detroit rave sound te bespeuren, met tussendoor trippy jaren negentig klanken (check de kort maar krachtige appearance van ‘In The Distance’ van Breaker 1 2).

Kraviz’ eigen productie ‘Prozimokompleme’ is de volgende dromerige, minimalistische technoplaat die er weer uitspringt, maar welke mix deze richting in slaat, lijkt inmiddels onduidelijk. Het lijkt alsof Kraviz heel bekend is met alle nummers en anthems die op deze set te vinden zijn, maar het geheel lijkt op sommige momenten compleet willekeurig aan elkaar geknoopt. Als waren het de getijden eb en vloed, de nummers gaan van dromerig en langzaam naar beukend en trippy op deze vijftigste DJ-KiCKS.

DJ-KiCKS: Nina Kraviz is misschien niet wat je zou verwachten bij de naam op de hoes: dit is geen subtiel opbouwende, maar uiteindelijk beukende, stomende en dampende Kraviz-liveset uitgebracht op cd. Dit is een golvende, vreemde en trippy mix van de Russische schone, geschikter voor een afterparty dan voor het feestje zelf. Origineel, boeiend en vreemd, maar niet altijd even ravebaar.
Recensent:Dave Coenen Artiest:Nina Kraviz Label:!K7/V2 Records
Teus

Teus Nobel - LegacyHet is 1982, er wordt een jongen geboren die al snel een grote aanwinst zal...