RECENSIE: Alamo Race Track - Hawks

ART
2015-03-31 Menig muziekliefhebber keek er al jaren reikhalzend naar uit en dat wachten werd onlangs dan eindelijk beloond. We kennen de internationaal bejubelde Amsterdamse band Alamo Race Track onder andere van de YouTube-hit ‘Black Cat John Brown’ en het uit 2011 stammende meesterwerk Unicorn Loves Deer. Sinds vorige week is de band terug met hun langverwachte vierde studioalbum, genaamd Hawks. Een prachtige en veelzijdige plaat vol met uitzonderlijk slim gelaagde pop-, folk- en indietracks die ietwat doen denken aan Alt-J en een speelsere variant van Fleet Foxes.

De afgelopen jaren zijn de mannen van Alamo Race Track druk bezig geweest met het schrijven van theatermuziek voor onder andere Conny Jansen Danst. Uit deze ervaring is naar eigen zeggen langzaam de basis voor deze nieuwe imponerende plaat ontstaan, die maar liefst twaalf nummers kent en ijzersterk opent met de single ‘Young Spruce And Wires’. Een heerlijke slow tempo track die met zijn Ennio Morricone-achtige gitaarlijn niet misstaan had als titeltrack van spaghettiwesterns als The Good, The Bad And The Ugly. Lieflijk kabbelen de mannen verder met fragiele tracks als ‘Bad Luck’ en ‘Circling Over The Cold Bones’ waarin een banjo, een partij blazers en echoënde strijkers mede de toon bepalen.

Hawks verveelt geen seconde en weet de luisteraar bij elke luisterbeurt weer te boeien. Nummers als ‘The Trail’ en ‘All Engines’ zitten vernuftig in elkaar en weten keer op keer te verrassen. Tweede single ‘Everybody Lets Go’ is vervolgens een geweldige poptrack die mede dankzij het catchy refrein en dwingende uptempo ritme in je hoofd blijft zitten. Titeltrack ‘Hawks’ is tot slot een wonderschone folktrack met een puntig karakter die met zijn geweldige bridge een van de hoogtepunten van de plaat vormt.

Het heeft dan even mogen duren, maar met Hawks heeft Alamo Race Track wederom een juweeltje te pakken. De unieke, gelaagde composities zorgen ervoor dat er bij elke luisterbeurt wel iets nieuws te ontdekken valt. Het maakt deze plaat tot uitzonderlijke klasse. Het is misschien te vroeg om het over eindejaarslijstjes te hebben, maar Alamo Race Track heeft zich in een uitermate goede positie genesteld.
Recensent:Loek Hendrikx Artiest:Alamo Race Track Label:Excelsior Recordings
Cover Imagine Dragons - Smoke + Mirrors

Imagine Dragons - Smoke + MirrorsSin City is zo langzamerhand op weg om een echte Rock City te worden. Na The...