RECENSIE: The Weepies - Sirens

Weepies
2015-06-01 Sirens opent met ‘River FromThe Sky’; een eenvoudige, mooie, warme, tweestemmig gezongen folkpopsong. Welkom in de wereld van TheWeepies !

The Weepies is het echtpaar Deb Talan en Steve Tannen, ouders van drie kinderen. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten in 2001 begonnen ze samen te schrijven en hebben ze tot Sirens vier albums uitgebracht. Dat hun stemmige liedjes gewaardeerd worden, blijkt wel uit de meer dan een miljoen verkochte albums.

Sirens liet vijf jaar op zich wachten. In een van de vroeg geschreven songs van Sirens, “No trouble”, zingt het koppel“I don’tneed no trouble, but sometimes trouble needs me”. Het bleek profetisch, want eind 2013 werd er bij Deb borstkanker geconstateerd. Tijdens de behandelingen was ze niet in staat te reizen hetgeen leidde tot een proces waarbij ze vanuit huis in Californië werkten. Een indrukwekkende verzameling aan gastmusici vanuit alle delen van het land namen op afstand hun bijdragen op. In deze periode droeg Deb toch haar steentje bij. Haar kwetsbaarheid is op de track ‘Sirens’ te horen. Het nummer is in één take opgenomen, ze had simpelweg geen kracht voor méér. Inmiddels is Deb genezen verklaard en heeft het duo haar beste plaat gemaakt met zestien songs en een speelduur van bijna een uur.

Steve verklaart dat iedere song vanSirens een ander aspect van het zware jaar in zich draagt, en het een soort collage is geworden. Nadat de opnames officieel waren beëindigd, werden met een aantal van dezelfde groep sessiemuzikanten voor de lol nog twee covers toegevoegd; ‘Volunteer’ van de Ierse troubadour Mark Geary en een heerlijke versie van Tom Petty´s ‘Learning to Fly’.

Ondanks de lange speelduur gaat het album nergens vervelen. Alle songs hebben een eigen geluid en gevoel. Typische singer-songwriter nummers als ‘Volunteer’ worden afgewisseld met uptempo nummers als ‘Early Morning Riser’. ‘My Little Love’ klinkt als een traditional, ‘Fancy Things’ is groovy, ‘Never let you down’ is pop,en ‘Sunflower’ een rechttoe-rechtaan liefdesliedje. Alle songs hebben de mooie harmonieën en uitstekende muzikale arrangementen gemeen. Op ‘Crooked Smile’ komt alles bij elkaar; de nooit afwezige akoestische gitaar, een intro met dwarsfluit, later aangevuld met piano en strijkers, en de stemmen van een even eenvoudig als bijzonder echtpaar.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:The Weepies Label:Nettwerk Music Group
Cover Ethernity - Obscure Illusions

Ethernity - Obscure IllusionsDe tijden dat eigen beheer producties bestonden uit stukjes slecht...