RECENSIE: Karyn Crisis Gospel Of The Witches - Salem`s Wounds

GOTW
2015-06-03 De Amerikaanse Karyn Crisis heeft al een klein muzikaal leven achter de rug. Zo was deze dame op vier albums met haar band Crisis te horen en bracht ze nog wat tijd door met de ondefinieerbare Italiaanse band Ephel Duath. Het klikte bijzonder goed met Davide Tiso, de gitarist uit deze band. Zo goed dat de twee besloten een nieuwe band op te richten. Zo werd dus Karyn Crisis’ Gospel Of The Witches geboren. Aangevuld met nog een handjevol muzikanten werd het debuut Salem’s Wounds opgenomen.

Inspiratie vonden Crisis en Tiso in een behekst huis in Italië waar zij een maand verbleven. De opgedane ervaringen werden in de Verenigde Staten tot duistere doommetalsongs met een gothic randje verwerkt en dertien daarvan worden nu aan ons toevertrouwd.

Allereerst is de stem van Crisis typisch een gevalletje love it or hate it. Haar stemgeluid beweegt tussen zoetgevooisd en de schreeuw van een gemartelde heks. Daarnaast worden haar vocale strapatsen aangevuld met de achtergrondzang en grunts van de heren Ross Dolan en Mike Hill. Wanneer je tegen al deze stemmenterreur bent opgewassen ontvouwt zich een niet onaardige plaat. Wel is de speelduur van ruim een uur wat aan de lange kant en omdat de nummers allemaal gekenmerkt worden door een redelijk gelijke opbouw en dito tempo slaat gedurende de beluistering de verveling soms wat toe.

Ondanks de puntjes van kritiek bevat het album ook wel een zekere spanning die nummers als ‘Father’ prima beluisterbaar maken. De wardrums en de unheimische keyboardtonen met de onaardse vocalen maken dit nummer onweerstaanbaar. In de dodenmars van ‘Goddess Of lIght’ zingt Crisis als een verleidelijke toverkol, al kraakt ze soms wel een vals nootje. Daarna gaat ze in ‘Howl At The moon’ weer als een idioot tekeer. Zo hobbelen we via de horrorsoundtracks ‘The Secret’ en ‘Salem’s Wounds’ lekker door tot het acht minuten durende slotakkoord ‘The Ascent’, dat het album nog eens dunnetjes samenvat.

Salem’s Wounds moet je niet draaien wanneer je in een vrolijke bui bent of als het mooi weer is. Deze horrorplaat maakt er namelijk acuut een einde aan. Het is zelfs mogelijk dat u compleet over de nek gaat van het gebodene. Het advies is dan ook om het allemaal niet te serieus te nemen. Ondergetekende kan het echter wel waarderen wat mevrouw Crisis en aanhang ons voorschotelt, al had het allemaal wel wat korter gemogen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Karyn Crisis Gospel Of The Witches Label:Century Media
Cover My Baby - Shamanaid

MY BABY - ShamanaidNog niet eens zo lang geleden maakte My Baby , een samensmelting van...