RECENSIE: The Gentle Storm - The Diary

GentleStorm
2015-04-22 Arjen Lucassen weet het elke keer weer voor elkaar te krijgen: zijn projecten, maar ook zijn soloplaten staan altijd voor kwalitatief hoogstaande rock. In al het werk van de inmiddels 55-jarige ex-Vengenace gitarist is het vooral progrock wat de boventoon voert, maar vaak doorspekt met metal en folk. Ook zijn nieuwste project The Gentle Storm wordt gekenmerkt door progrock en folk, al trekt Arjen beide elementen op The Diary geheel uit elkaar. De plaat kent namelijk twee uitvoeringen: Het eerste deel van vijftig minuten beslaat elf akoestische uitgeklede nummers (‘Gentle’). Op het tweede deel horen we dezelfde nummers nogmaals, maar dan in een zwaarder georkestreerde uitvoering (‘Storm’).

Anders dan we gewend zijn van Ayreon of Star One maakt Arjen op de hele plaat gebruik van slechts één zangeres, en wat voor eentje! Voor The Diary heeft de boomlange componist Anneke van Giersbergen weten te strikken. Iedereen die weet hoe fantastisch Anneke kan zingen weet dat dit een schot in de roos is. Bovendien maakt het gebruik van maar één vocalist de muziek een stuk toegankelijker en rustiger.

De teksten zijn door Anneke geschreven en handelen over het dagboek van een doodgewoon Amsterdams stel, waarvan de mannelijke helft op een VOC schip voer en dus veel van huis was. Het stel heeft overigens ook echt bestaan, dus we hebben gelijk een kleine geschiedenisles te pakken.

Uiteraard tekent Arjen voor de muziek en geeft ook de crème de la crème van de Neder-progrock weer acte de présence. Daar zitten onder anderen Ed Warby (drums), Maaike Peterse (cello) en Joost van den Broek (piano) weer bij. Een aantal van deze muzikanten maakt ook deel uit van de liveband die overigens, een enkele uitzondering daargelaten, zonder Arjen op de planken staat. De sympathieke Lucassen voelt zich niet thuis op het podium en kiest voor een kluizenaarsbestaan in zijn studio. Creëren is zijn hoofddoel, maar dat doet hij dan ook wel heel erg goed.

Het album bouwt dus rustig op met vijftig, voornamelijk akoestische, folky minuten. Zo hoor je hoe mooi het is om Anneke te horen zingen op een zacht instrumentaal bedje. Hoogtepunt is wat dat betreft ‘Heart Of Amsterdam’ dat Ierse folk koppelt aan een jazzy basloopje en natuurlijk een weergaloze Anneke. Andere songs komen in hun ‘Storm’-versies het best tot hun recht zoals het zware ‘The Storm’ op het tweede deel, al horen we op de akoestische versie van ditzelfde nummer werkelijk geweldig pianowerk van Joost van den Broek. Ook de gedragen uitvoeringen van ‘Cape Of Storms’ en ‘Endless Sea’ (met een ouderwets galmende Anneke) klinken als door God gezonden. Daarnaast is het gebruik van het koor in het laatstgenoemde nummer prachtig.

Het is teveel om alle nummers apart te benoemen, maar ga er maar vanuit dat The Diary weer een bijzonder geslaagde honderd minuten is van een van de beste rockcomponisten die Nederland rijk is. Gekoppeld aan de mooiste stem van Nederland levert deze coöperatie een wonderschone plaat op.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Gentle Storm Label:Inside Out
Del Toros

Del-Toros - Survival Of The RockestNa een handvol EP’s en een prima ontvangen debuutalbum (met een hele lange...