RECENSIE: Safi & Spreej - Trots

S & S
2015-06-17 Safi & Spreej , voor de Nederlanders die nog nooit van dit Belgische hiphopduo gehoord hebben is de vergelijking met de Nederlandse groep De Opposites misschien de beste. Twee jonge gasten die niet direct een hiphopuitstraling hebben en keihard werken. Net als De Opposites zijn ook Safi en Spreej jongens met veel charisma. Beide duo’s hebben de kracht om bezoekers op elk type festival mee te krijgen. Qua muziek gaat de vergelijking ook redelijk goed op: Radiovriendelijke Hiphop die een redelijk breed publiek aanspreekt. Al gebruiken De Opposites in hun hiphop veel dance-invloeden, daar waar Safi en Spreej meer richting de popmuziek en funk gaan.

Bij dit soort duo’s is het altijd verrassend welke richting ze met het uitbrengen van een nieuw album inslaan. Grote vraag is dan altijd of er weer groei te bekennen is in de muziek. In het geval van Safi en Spreej was duidelijk groei zichtbaar in het verschil in kwaliteit tussen het eerste en tweede album. Op het hun derde album Trots , het tweede Safi & Spreej album bij het Nederlandse Top Notch, valt als eerste op dat Safi minder rapt en vooral aan het zingen is geslagen. Ook valt op dat ze voor hun samenwerkingen met gastrappers niet heel ver over de grens gekeken hebben. De Nederlandse namen op dit album - Winne, Hef en Ronnie Flex - komen allen uit Rotterdam en omstreken. Niet dat dat een minpunt is, met het binnenhalen van deze rappers heb je immers de crème de la crème van de Nederlandse hiphop wel op je album. Qua sound hebben de Belgen gekozen voor een redelijk funky vibe op het derde album. Het maakt het geheel wat vriendelijk en radio proof.

De heren kijken met trots terug op wat ze bereikt hebben en proberen hun groei en volwassenheid te tonen. En daar gaat het mis. Het is allemaal veel te verantwoord aan het worden. Het is lekker mee te zingen, maar daar waar De Opposites nog zorgen voor een rauw kantje in hun muziek proberen Safi en Spreej teveel een gepolijst product af te leveren. De rustige nummers halen alle vaart uit het album en er staan niet genoeg bangers tegenover om evenwicht bieden. Hierdoor gaat het album kabbelen en dat doet geen recht aan de kwaliteit van deze rappers.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Safi & Spreej
Cover Patrick Watson - Love Songs For Robots

Patrick Watson - Love Songs For RobotsHet moment is eindelijk daar: Patrick Watson heeft een nieuw album. De...