RECENSIE: Gretchen Peters - Blackbirds

Gretchen
2015-07-01 Op een aangename manier ademt alles aan Gretchen Peters Nashville. Sinds vorig jaar staat de zangeres, die nummers schreef voor Neil Diamond, Etta James en Bryan Adams, ook in de Nashville Songwriters Hallf Of Fame. Met haar meest recente album Blackbirds laat de zangeres horen ook solo een goede artiest te zijn. De combinatie tussen gevoelige liedjes, klassiek geschoolde country en rockers doet het goed. Op plaat houdt ze daarbij het midden tussen Rosanne Cash, Diana Jones en Mary Gauther.

Het zijn inderdaad de teksten waarmee de zangeres het meeste schittert. Het zeer tedere ‘Jubilee’ had zo van de hand van Leonard Cohen afkomstig kunnen zijn. Met de zuivere stem van Gretchen, die hier slechts door een piano begeleid wordt, lijkt het nummer bijna op ‘Hallelujah’. ‘When All You Got Is A Hammer’ heeft een wat ruigere inslag met een stevige gitaarmelodie. Het nummer gaat over terugkerende veteranen en is, mede dankzij een stevige steelgitaarsolo halverwege, op een fantastische manier ingepakt. Door de maatschappijkritische tekst had het nummer zo van de hand van Bruce Springsteen en Pete Seeger kunnen zijn.

Sommige momenten schuurt Peters tegen het zeurderige aan. ‘The House On Auburn Street’ wordt op een gegeven moment wel heel lang uitgerekt. Dan begint de stem van Gretchen Peters ook wat te veel te jengelen. Gelukkig wordt de algeheel sterke lijn van de plaat daarna snel opgepakt. Zo ook hier met een prachtig duet met Jimmy LaFave.

Met het album Blackbirds levert Gretchen Peters een prachtig resultaat af. Onder de liefhebbers van Americana wordt het ongetwijfeld snel opgepakt als een van de favoriete platen van 2015. Het moet raar lopen als we binnen de komende paar jaar niet ook enkele nummers van Blackbirdsterug horen als covers bij meer pop georienteerde artiesten. In het najaar maakt Gretchen Peters een rondje door Nederland. Gaat dat zien!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Gretchen Peters Label:Proper American Records
Cover Ozric Tentacles - Technicians Of The Sacred

Ozric Tentacles - Technicians Of The SacredMeer dan dertig jaar geleden brachten ze hun muziek zelf uit op...