RECENSIE: The Story So Far - The Story So Far

SSF
2015-06-15 The Story So Far is terug! Na twee albums en een akoestisch uitstapje heeft de popcore-formatie de derde langspeler, simpelweg getiteld The Story So Far, uitgebracht. De laatste jaren is het (pop)punklandschap echter dermate veranderd, waar ook collega’s als Neck Deep, Real Friends of State Champs plezante poppunk uitbrengen en ook andere bands met nieuwe of anders invalshoeken komen. Poppunk is nog steeds een thing, maar blijft The Story So Far relevant?

Vocalist Parker Cannon zingt, met de urgentie en passie nog immer in zijn stem, over een relatie die hem gebroken en gedesillusioneerd heeft achtergelaten. In opener ‘Smile’ wordt dit duidelijk en wordt er, over de ritmische gitaren en opzwepende drums, een goede introductie door Parker gegeven. Hij klinkt hoopvol om over het verlies heen te komen en zingt de frustraties actief van zich af. Ook op dit album nodigt de band, door de melodieuze teksten, uit tot meezingen. Het maakt dat The Story So Far refreinen vormt waar deze eigenlijk niet verwacht worden. De plaat klinkt daardoor erg fris en dynamisch, wat wordt versterkt door het feit dat de band vrijwel altijd op zoek is naar een ritmewisseling of een versnelling in het tempo.

Dat de band zichzelf uitdaagt om kleine aanpassingen te doen in hun muziek (van het ongemoeide begin naar het vurige refrein in ‘Solo’), maar toch dicht bij de eigen identiteit blijft, valt het vijftal te prijzen. Tegelijkertijd maakt het dat op The Story So Far relatief weinig nieuws te beleven is. Is dat erg? Zeker niet, de band toont zich namelijk al een paar jaar heer en meester van de poppunk en met dit album is dat niet veranderd. The Story So Far is het album waarmee de band zichzelf perfectioneert en het beste in zichzelf naar boven weet te halen. Luister naar het trio ‘Distate’, ‘Solo’ en ‘Mock’, en u begrijpt wat we bedoelen. Venijnige, vlotte gitaarriffs gecombineerd met het typerende stemgeluid van Parker die de microfoon bij vlagen nauwelijks met rust laat. Dát is The Story So Far, en de band laat het op een razende manier horen.

Met ‘Phantom’ bouwt het vijftal een rustmoment in wat, na het redelijk volle ‘Nerve’, het tempo een beetje doet inkakken en doet denken dat de song wellicht beter had gefungeerd als afsluiter. Desalniettemin heeft het nummer een zekere impact, doordat het thema op een manier wordt gebracht die de band sporadisch laat zien. Echter niet gevreesd, vanaf ‘Scowl’ rocken de heren ouderwets weer verder. Afsluiter ‘Stalemate’ maakt het plaatje compleet en daarmee kunnen we tevreden zijn: de band heeft niks aan furiositeit en vaart ingeboet. The Story So Far laat een band in topvorm horen.
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:The Story So Far Label:Pure Noise Records
Cover Christopher Paul Stelling - Labor Against Waste

Christopher Paul Stelling - Labor Against WasteDe oorspronkelijk uit Florida afkomstige singer-songwriter Christopher Paul...