RECENSIE: Skinless - Only The Ruthless Remain

Skinless
2015-06-26 Skinless bestaat weer nadat de band er in 2011 er de brui aan gaf, maar amper twee jaar later gewoon weer op de podia stond. En wel in de bezetting (aangevuld met tweede gitarist Dave Matthews) zoals in 1998 het debuutalbum Progression Towards Evil werd opgenomen. In deze bezetting hebben de vijf Amerikanen Only The Ruthless Remain, de vijfde plaat, opgenomen. Het album daarvoor is overigens alweer van negen jaar geleden, zodat de band misschien bij de meeste metalheads geen belletje meer doet rinkelen.

Only The Ruthless Remain is een typisch Amerikaanse deathmetalplaat; lomp en meedogenloos en met een stevige grindcore tic in de stijl van bands als Cannibal Corpse, Six Feet Under en Deicide. De gore doodsrochel van Sherwood Webber past prima bij de verzameling loodzware riffs. De veelvuldig toegepaste breakdowns op de plaat zijn gebruikelijk in het genre.

In een ruim half uur komen zeven songs langsdenderen die loodzware tempo’s afwisselen met snellere stukken. Het moeilijke van dit soort ultrabrute muziek is dat de songs onderling vaak moeilijk te onderscheiden zijn en dat de plaat in eerste instantie overkomt als een verzameling riffs. Even doorluisteren, maakt dat je de pracht van inventieve gitaarloopjes in een song als ‘Flamethrower’ of de akoestische stukjes in ‘The Funeral Curse’ op waarde kunt schatten. Die laatstgenoemde song bevat een heuse killerriff die de song boven de andere nummers doet uitsteken. Daarnaast staat ook het titelnummer bol van de prachtige gitaarloopjes en lompe riffs.

Voor de liefhebbers van brute US-deathmetal is het te hopen dat er niet weer negen jaren overheen gaan eer Skinless aan de volgende plaat toe is. Only The Ruthless Remain is weliswaar een niet al te opzienbarende plaat, maar nog altijd bovengemiddeld goed.
Recensent:Jan Didden Artiest:Skinless Label:Relapse Records
Cover Lemon - Perfect It Will Never Be

Lemon (NL) - Perfect It Will Never BeMet een albumtitel als Perfect It Will Never Be en een nummer als ‘It’s...