RECENSIE: Skinny Lister - Down On Deptford Broadway

Skinny Lister
2015-10-21 Folkpunk is bezig aan een goed jaar. Heeft Frank Turner sinds kort ook een (heel erg goed) nieuw album uit, ook Skinny Lister heeft een nieuwe plaat op zak. Stond het debuut Forge & Flagon al garant voor een flinke portie meezingers en pub-songs, op opvolger Down on Deptford Broadway is dit alleen maar nog meer geworden, en dat is positief bedoeld.

Het maakt dat het album een zeer vertrouwd geluid ten gehore brengt. Met ‘Raise A Wreck’ laat de band horen een vliegende, opbeurende start te maken en zet dit gedurende het hele album voort. Down on Deptford Broadway kent de gebruikelijke mix van voorgenoemde verkwikkende en snelle nummers, maar kent ook vrij rustige en meer down-tempo songs als ‘Bonny Away’, waar meer de focus wordt gelegd op het diverse scala aan instrumenten wat wordt gebruikt, zoals viool en accordeon.

Op het album zijn een paar terugkerende onderdelen te vinden: er is veel samenzang, de band bouwt in vrijwel elk nummer op naar een grote uitbarsting waarin de gitaren, fluiten en andere instrumenten samen komen. De eerder genoemde mix tussen snelle en minder snelle nummers wordt op Down on Deptford Broadway ook goed aangehouden, waar singles ‘This Is War’ en ‘Trouble On Oxford Street’ zeer opzwepend en uitbundig zijn. De nummers bieden een rap tempo, mooi samenspel tussen een verscheidenheid aan instrumenten en de nodige ‘folky’ invloeden; nummers die ook best alleen op een akoestische gitaar hadden kunnen worden gespeeld. De samenzang op het album doet namelijk wonderen, met de zachte stem van zangeres Lorna Thomas en de krachtigere stem van zanger Dan Hepsintall. Ze vullen elkaar goed aan en wisselen elkaar bij vlagen ook erg goed af.

Het enige nadeel van de plaat is dat Skinny Lister echt nergens durft te ondernemen of te experimenteren. Veel nummers komen op hetzelfde neer. Doen waar je goed in bent, ofcourse, maar spannende uitstapjes maakt de band helaas niet veel. Echter, maakt dat van Skinny Lister wel een garantie voor uitbundige shows met veel lol en plezier. Niet te moeilijk, biertje erbij en dansen maar!
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Skinny Lister Label:Xtra Mile Recordings
Cover Muse - Drones

Muse - DronesDe Engelse rockband Muse behoeft nauwelijks introductie. Het trio rond...