RECENSIE: Ghostface Killah & Adrian Young - Twelve Reasons To Die II

Ghostface
2015-07-29 Tweeëntwintig jaar nadat hij met Wu-Tang Clan de klassieker Enter The Wu-Tang (36 Chambers) afleverde, onderstreept Ghostface Killah dit jaar nog maar weer eens waarom hij (een van) de succesvolste solocarrières van alle Clan-leden heeft. Eerder dit jaar bracht hij samen met BADBADNOTGOOD, een frisse jazz/hiphopformatie uit Canada, de plaat Soul Sour uit. Nog geen vijf maanden later dropt hij in samenwerking met Adrian Younge de plaat Twelve Reasons To Die II, het vervolg op maffia-hiphop-conceptplaat Twelve Reasons To Die uit 2013.

Op die plaat rapt Ghostface Killah het verhaal van gangster Tony Starks. Starks werkt voor maffiafamilie DeLuca en nadat hij voor zichzelf begint, wordt hij verraden door zijn vrouw - tevens dochter van de baas - Logan. Tony Starks wordt omgelegd en zijn as wordt verwerkt in twaalf elpees. De DeLuca’s denken dat ze van Starks af zijn, maar door het afspelen van de platen keert hij terug als Ghostface Killah en neemt wraak.

Younge, tevens het brein achter het concept van de plaat en geïnspireerd door Italiaanse vintage horrorfilms uit de jaren ‘60 (‘giallo’) en componist Ennio Morricone, verzorgde de muzikale begeleiding. Voor zijn sfeervolle, donkere beats greep hij terug op (psychadelic) soul uit de sixties en seventies. Hetzelfde deed hij voor de beats van Twelve Reasons To Die II, waarop hij veel muziek zelf heeft ingespeeld. Daarbij heeft hij gebruik gemaakt van analoge opnametechnieken, om daarmee een rouwe, gruizige sound te creëren, die het duistere thema van de plaat nog beter uit de verf laat komen. En het lukt hem weer. Hij creëert met gelaagde producties, met operazangeressen, spannende pianostukken, steeds verrassende drumpartijen en groovende baslijnen, de perfecte set voor verhaal over eer en wraak.

Twelve Reasons To Die II speelt zich af in de jaren ’70 en het (strijd-)toneel is verplaatst van Italië naar New York City. Gangster Lester Kane, vertolkt door Reakwon, doet een gewelddadige gooi naar het heerschappij over de stad. In zijn strijd om de macht treft ook hij de DeLuca’s (inclusief Logan en de zoon van Starks). Als die zijn familie vermoorden, speelt Kane een van de door hem geroofde platen met het as van Starks a.k.a. Ghostface Killah en sluit een pact met diens geest. Ghostface Killah biedt Kane zijn krachten aan in ruil voor diens lichaam en ziel. Zo kan Kane wraak nemen op de DeLuca’s en kan Ghostface Killah nog eens als mens terugkeren. En, als we verteller RZA aan het slot van de plaat mogen geloven, is dat niet het laatste wat we van Tony Starks zullen horen.

Younge en Ghostface Killah doen het trucje van Twelve Reasons To Die nog eens dunnetjes over. Gelet op het niveau van die plaat en het feit dat het duo dat niveau op vervolgplaat Twelve Reasons To Die II weet vast te houden, is dat helemaal niet erg. Return of the Savage!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Ghostface Killah & Adrian Young Label:Bertus
Cover Son Lux - Bones

Son Lux - BonesAls Son Lux nam Ryan Lott alle muziek van zijn eerste drie platen voor...