RECENSIE: C Duncan - Architect

Duncan
2015-08-10 De 25-jarige Schot C. Duncan is een veelzijdig artiest. Niet alleen bespeelt hij zelf alle instrumenten zoals gitaar, bas, toetsen, zang en drums op zijn debuutalbum Architect, ook schilderde hij zelf het stukje plattegrond van zijn geboortestad Glasgow op de hoes van de plaat. Tot slot nam hij de plaat gedurende tien maanden zelfstandig op in zijn slaapkamer.

Vanaf de eerste tonen is duidelijk dat Christopher, zoals zijn volledige naam luidt, afkomstig is uit een klassiek geschoold gezin en zelf ook een klassieke muzikale opleiding aan het Koninklijk Conservatorium heeft gevolgd. De zang klinkt namelijk regelmatig als een Gregoriaans kerkkoor vol galm. Daarnaast verraden de catchy folk/popcomposities dat hij eerder in diverse indiebandjes heeft gespeeld en goede kennis heeft van popmuziek. Het resultaat is een bijzondere mix van midtempo popnummers met een klassiek randje. Zo klinkt opener ‘Say’ bijvoorbeeld als een mix van Terence Trent D’Arby en een klassiek kerkkoor. Zo zijn op het gehele album verwijzingen naar popmuziek uit de jaren vijftig tot en met tachtig van de vorige eeuw aanwezig, zoals Human League, Beach Boys, Sting, Cockteau Twins, Midnight Oil en Beatles.

Op het nummer ’As Sleeping Stones’ na, zijn alle composities van een hoog niveau. Daarmee zijn zowel de rustigere liedjes als ’For’ en ’Novices’, als de meer opzwepende nummers ‘Garden’, ‘Here To There’ en ‘By’ enkele van de hoogtepunten van de plaat. Het meest afwijkende nummer is ‘I’ll Be Gone By Winter’, dat dateert uit de periode dat Christopher experimenteerde met het zogenoemde “barbershop quartet” muziek. Het nummer klinkt overigens als een regelrechte ouderwetse kersthit.

Christopher ziet in vrijwel alle dagelijkse gebeurtenissen of dingen een mogelijkheid om een lied te schrijven. Zo gaat ‘Here To There’ bijvoorbeeld over een nieuwe jas die hij graag aan iedereen in de stad toont. Daarnaast vormen de zee en het ontvluchten van situaties thema’s die veelvuldig terugkomen in zijn teksten, die afwisselend melancholisch en vrolijk klinken.

Architect is een zeer knap en geslaagd debuutalbum, waarbij de mix van bestaande elementen uit de pop en klassieke muziek tot een opmerkelijk vernieuwend en verfrissend geluid leidt. Tegelijkertijd klinkt de plaat warm en oprecht en is daarmee een uitstekende droompopplaat voor de komende herfst.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:C Duncan Label:Fat Cat
Cover The London Souls - Here Comes The Girls

The London Souls - Here Come The Girls The London Souls zijn opgericht in 2008 in New York door...