RECENSIE: Circle J - Year Of The Goat

Circle J
2015-08-04 Iedereen aanwezig? Iedereen bier? Mooi zo. Aftikken.

Dat is een beetje hoe ik me voorstel dat een opnamesessie van deze geliefde Paddy-punkband eruit ziet. Op een of andere manier komen al de opnames over alsof er met net zoveel energie en lol door de studio gestuiterd wordt als op het podium. Na de goed ontvangen EP ‘Diggers’ (2012) zijn de vaandeldragers van de folkpunk der Nederlanden Circle J terug met het mini-album The Year Of The Goat.

Er zijn muziekgenres waar je van tevoren zeker weet dat alles exact hetzelfde zal zijn als gisteren. Folkpunk is zo’n genre. Punkrock. Viool. Banjo. Fluit. En bij voorkeur een doedelzak. En dit in onwillekeurige volgorde. De enige reden waarom nummers überhaupt opgenomen worden is zodat de liefhebber zijn of haar huiswerk kan doen, om zich vervolgens ergens tussen de zwetende eerste rijen vanuit de tenen schor kan zingen met een groot glas bier in de lucht.

Opener ‘The Ones We Left Behind’, een nummer over de gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog wat wordt ingezet met een ironische ”Eins, Zwei, Drei, Vier”, laat er dan ook geen misverstand over bestaan. Ook op het zeven nummers tellende Year Of The Goat gaan we vrolijk rechtdoor. Pas bij het vierde nummer, het semi-akoestische, New Model Army- achtige ‘Lost & Found’, gaat de rem er een klein beetje op voor een welverdiende adempauze. De rest van het album gaan alle zeilen weer bij en voor je het weet is het voorbij en blijf je achter met dorst.

Zoals gezegd niks nieuws onder de zon hier, maar al met al een puike plaat. Behalve dat de fluit her en der nogal grof op de mix ligt en daarmee een nogal erg aanwezige rol claimt in het geheel, is er op de productie niks aan te merken. De energie en zin knalt van de nummers af. Sommige dingen zijn nu eenmaal. Sommige dingen komen van binnen. Daar kun je niks aan veranderen en dat moet je ook niet willen. Laten we vooral niet vergeten dat ook niet-liefhebbers van een goed feestje houden. Wat dat betreft zijn er weinig bands zo aanstekelijk als Circle J. Dat zit ook deze ronde weer snor.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Circle J Label:Sonic Rendezvous
Cover HeCTA - The Diet

HeCTA - The Diet HeCTA is het muzikale zijproject van Kurt Wagner (van de band Lambchop)....