RECENSIE: The Dead South - Good Company

Dead South
2015-10-07 The Dead South is een vier man sterk countrygezelschap. Nate Hilts neemt als zanger het voortouw en wordt vocaal aangevuld door Scott Pringle. Beide mannen spelen respectievelijk gitaar en mandoline. Dit wordt aangevuld door twee instrumentalisten die de cello, banjo en drums bespelen. Good Company is een album waarop traditionele countrymuziek met een punk attitude gespeeld wordt.

De titel van ‘In Hell I’ll Be Good Company’ trekt meteen de aandacht. Terwijl de titel dreigend klinkt is de muzikale begeleiding het rustigste van de hele plaat. De banjo neemt de hoofdrol en Nate Hilts zingt een ritme dat oproept tot meezingen. Het geheel heeft een traditioneel kampvuur gevoel dat je juist bij de traditionele country treft. Het is vooral dit fijne gevoel dat vanuit de banjo komt dat het nummer zo sterk maakt.

Andere momenten hangt er een compleet andere sfeer. Het ritme van ‘Deep When The River’s High’ is zo dreigend dat je er bijna bang van wordt. Met name de viool helpt met het opbouwen van een grimmige sfeer. Waar de tweede stem van Pringle op sommige momenten het geheel gezellig aanvult, versterkt hij hier het dreigende gevoel. Vooral op het einde klinkt de laatste uithaal alsof hij echt alles gegeven heeft.

Good Company is het eerste volledige album van The Dead South. Op de plaat laten de heren horen een degelijke countryband te zijn. De dreigende stem van Nate Hilts vertegenwoordigt afwisselend het countrygevoel van het harde boerenleven en de duistere kant van het wilde westen. In die zin past de muziek perfect bij een nieuwe soundtrack van ‘True Detective’. Geen enkel nummer weet echter dusdanige indruk achter te laten dat je er nog lang naar blijft luisteren, daarvoor blijven alle liedjes toch te veel aan de oppervlakte hangen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Dead South Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Tame Impala - Currents

Tame Impala - Currents Tame Impala begon in 2007 als eenmansproject van de Australiër Kevin...