RECENSIE: Donald Cumming - Out Calls Only

Cumming
2015-10-06 Eigenlijk was zijn band The Virgins, die een aantal jaar geleden een plotselinge dood stierf, al een solo project. Frontman Donald Cumming begon die groep namelijk als thuisproject, waarna The Virgins opgericht werden. Bij het uiteenvallen van de groep, kondigde hij al zijn soloproject aan, wat misschien niet echt als een verrassing kwam. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de debuutplaat Out Calls Only die onlangs onder zijn eigen naam verscheen.

Je zou kunnen verwachten dat Cumming op dezelfde weg zou doorgaan, maar waar The Virgins klonken als een springerige indie rock band, slaat hij hier een geheel andere weg in. Want het lijkt alsof hij in een tijdmachine is gestapt en een paar decennia terug in de leer is gegaan. Out Calls Only klinkt namelijk als een kruising tussen Tom Petty en Dire Straits, wat in eerste instantie niet echt opwindend lijkt, maar in de praktijk goed uitpakt. Cumming weet ermee weg te komen door simpelweg met goede liedjes voor de dag te komen, zowel in tekst, melodie als productie.

Zoals het Tom Petty-achtige liedje 'Scarecrow' waarin heldere melodielijnen gevolgd worden door een krassende gitaarsolo die lekker smerig klinkt. Of het slepende en sfeervolle ‘In The Early Hours’ wat bijna een nummer van The War On Drugs had kunnen zijn. Bijna, want deze nummers hebben minder impact dan wat de band rondom Adam Granduciel laat horen. Maar ieder liedje krijgt mee wat het nodig heeft en Cumming meet ze gepast af zodat het altijd precies genoeg is. Zo heeft hij geen productionele trucjes of grote gebaren nodig, maar weet hij tegelijkertijd ook te voorkomen dat het al te gezapig en goedkoop wordt.

En zo is Out Calls Only best wel een verrassende plaat, waarin Cumming zich van een geheel andere kant laat horen. Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ondanks dat er teruggevallen wordt op een wat oud geluid, klinkt het nooit oubollig of saai. Uiteindelijk eindigt de plaat ook nog met het mooie 'Spanish Horses', een wonderschoon klein liedje met een ouderwets klinkende piano, die daarmee de kwaliteit van het werk nog eens onderschrijft.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Donald Cumming Label:News
Cover Brother & Bones - Brother & Bones

Brother & Bones - SnowWie vandaag de dag spreekt over populaire folkmuziek, zal in dezelfde adem...