RECENSIE: Fuefollet - Two Universes

Feufollet
2015-10-06 Als recensent krijg je niet vaak een Cajun plaat in handen. Dat feit alleen al maakt het extra leuk om het album Two Universes van Fuefollet in handen te krijgen. Fuefollet is een band uit Louisiana dat Cajun met de meer traditionele Americana stijlen mixt. De Cajun muziek stamt uit Louisiana en de swingende muziekstijl met een hoofdrol voor de accordeon is het muzikale erfgoed van een Franse minderheid aldaar. Niet meer dan logisch dus dat er enkele Franstalige nummers op Two Universes te vinden zijn.

Deze nummers zijn zeker niet de minsten. ‘Cette Fois’ is een swingend lied dat gelijk oproept tot dansen. Het refrein klinkt lekker en als luisteraar vul je het gemakkelijk aan. Binnen no-time zie je de barbecue en de moerassen van Louisiana al voor je. Dit wordt aangevuld met een mooie hoofdrol voor de viool. Van een andere orde is het melancholische ‘Pris Dans La Vie Farouche’. Het nummer wordt gedragen door een keyboard ritme. De mannelijke zanger geeft het nummer gelijk een serieuzere lading mee.

Sommige momenten probeert Fuefollet zich te onttrekken aan de traditionele wortels van de Cajun. ‘Know What’s Next’ is een poppy nummer. Het lijkt mede geïnspireerd door de Americana van Wilco. De steelgitaar klinkt pontificaal terwijl een keyboard hier moderne klanken toevoegt.

De drang naar vernieuwing valt te respecteren, maar dat maakt ook dat Fuefollet voor ondergetekende niet de herontdekking van de Cajun muziek is. Deze momenten doen Two Universes te kort doordat Fuefollet dan wederom klinkt als een van de vele bandjes uit de grote Americana vijver. Het zijn juist de verrassende en swingende Cajun nummers die Two Universes zo aantrekkelijk maken. Desondanks is het te hopen dat Fuefollet snel naar Nederland komt om op een zeldzaam doch swingend moment de Louisiana muziek naar de lage landen te brengen!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Fuefollet Label:Bertus
Cover Manwhore - Close To Beauty

Manwhore - Close To BeautyWat moet je verwachten van een band met de uitermate charmante naam ManWhore...