RECENSIE: Amadou Balaké - In Conclusion

Balake
2015-11-28 Op 70-jarige leeftijd overleed vorig jaar Amadou Balaké. Met zijn dood verloor de wereld één van de grootste artiesten afkomstig uit Burkina Faso. Een zanger die in de Westerse wereld vooral bekend werd als lid van de band Africando. Vlak voor zijn dood was Balaké in Frankrijk de studio ingedoken met producer Florent Mazzoleni. Begeleid door een nieuwe generatie Afrikaanse muzikanten is In Conclusion een prachtig testament van een groots zanger.

Amadou valt het beste te vergelijken met Salif Keita. Dit hoor je vooral in een nummer als ‘Kèlè Bila’. Kalmpjes wordt er getingeld op de Ngoni, een soort Afrikaanse luit. Het nummer wordt gedragen door de pure stem van Balaké die bijna hemels klinkt. Op deze momenten sluit de muziek naadloos aan bij de leeftijd van Amadou Balaké.

De jonge muzikanten zorgen echter voor een frisse klank waardoor de cd regelmatig krachtig uit de hoek komt. In Conclusion swingt hierdoor verscheidene malen. ‘Wayi Queligi Yéllé’ is een Afrobeat nummer inclusief blazers en achtergrondkoortje. Alsof Amadou niet anders gewend is, gaat hij uitdagend het vraag- en antwoordspel aan met het achtergrondkoortje. Eenzelfde swingend gevoel heeft ‘Kambélé Ba’ waar er zelfs even ruimte is voor een imponerende solo. Dit gebeurt op een heel klein trommeltje dat een knallend gevoel geeft aan het nummer.

Op fantastische wijze neemt In Conclusion alle succesingrediënten van de Afrikaanse wereldmuziek en maakt daar een prachtig geheel van. Amadou Balaké heeft een vocale kracht die niet onder doet aan Salif Keita, speelt met jazzy saxofoonsolo’s zoals Cheikh Lo deze beheerst en kan swingend als Fela Kuti uit de hoek komen. Dat maakt In Conclusion een afscheidsplaat die onderstreept wat voor verlies Amadou Balaké is voor de wereldmuziek. Ongetwijfeld zal Amadou op zijn afscheidsplaat nog vele nieuwe zieltjes weten te winnen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Amadou Balaké Label:Sterns Music
Cover Maître Gims - Mon Coeur Avait Raison

Maître Gims - Mon Coeur Avait RaisonJe kunt de van origine Congolese rapper Maître Gims in Frankrijk met een...