RECENSIE: Filthy Nelly - Tranquilize This!

Filthy nelly
2015-11-04 ”Eurospeedfolk”, zo noemt Filthy Nelly uit het Oosten van Nederland hun mengsel van rock, folk, gypsy punk, Ierse traditionals, Balkaninvloeden en reggae. Of deze naam de lading van de muziek dekt, kun je je bij het beluisteren van de derde langspeler Tranquilize This! afvragen, want het lijkt door al de genoemde genres een wat beperkte benaming. Hoe dan ook, de band heeft met hun aanstekelijke mengsel van genres en sterke live performance een goede naam opgebouwd in België, Duitsland en Frankrijk. Het mag geen verrassing zijn dat Filthy Nelly al menig festival in een feestende massa heeft doen veranderen.

Bij het horen van Tranquilize This! blijkt het niet vreemd dat de band affiches deelde met bands als The Transsylvanians en The Levelers. Een band die ook meer dan eens door het hoofd schiet bij het horen van Filthy Nelly is Flogging Molly. Het zal veel te maken hebben met de zang van frontman Katastrof, die, inclusief de kenmerkende kraak en snik in de stem, bij de Ierse folk(punk) hoort. De kracht zit hem bij Filthy Nelly echter niet in uptempo folkpunk. Die valt nauwelijks op binnen dit genre. ‘Quite Right’ is daar zo`n voorbeeld van, al is het best een prettige opener. Tracks als ‘Party Of One’, ‘Bottle Of Vodka’ en ‘The Hunting Season’ bieden daarin meer van hetzelfde. Er is niets mis mee, maar onderscheidend is het ook niet.

Filthy Nelly onderscheidt zich echter wel van bijvoorbeeld een Flogging Molly wanneer de sterk op accordeon en viool leunende songs de andere genres aanboren en vermengen. Bijvoorbeeld bij ‘Down On Mainstreet’ waar een broeierige balkansfeer uit de hoge hoed wordt getoverd, maar ook bij ‘Brussels-Midi’, waar gitaar en zang voor een duistere nachtclubsfeer zorgen. Het doet soms denken aan The Urban Voodoo Machine.

Zoals gezegd zijn de rollen van de accordeon en de viool erg belangrijk voor de muziek van Filthy Nelly. Op de wals ‘The Painter’, waar de zang slechts wordt ondersteund door het bekwame accordeonspel van Don Dirtbag bijvoorbeeld. De weemoedige sound van violiste Miss Crisis en het geluid van de accordeon zijn ook een verrassende toevoeging op de reggae van ‘New Day’.

De meeste songs kennen de thema`s de grote stad en verwardheid. Meestal klinkt dat dus wat melancholisch of duister. Het kan echter ook opgewekt, luister maar naar feeststamper‘(Don`t Be A) Negative Nancy’. Uitsmijter ‘Tranquilise This!’ gooit zoveel mogelijk genres op een hoop. Een recht toe recht aan rockritme, dan een stukje reggae, meeslepend gemaakt door een broeierige balkanaccordeon en een klagende gypsy viool, om vervolgens in sneltreinvaart over te gaan in onvervalste folkpunk. Het maakt de titeltrack de meest complete van het album.

Tranquilize This! is niet die stampende folkpunkplaat die je bij de term ”Eurospeedfolk” zal verwachten. Daarvoor biedt het album teveel variatie. Het is echter wel een fijne uitnodiging om Filthy Nelly eens live te gaan zien, want dat de band in staat is om een festival in een goede stemming te krijgen, is duidelijk.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Filthy Nelly Label:Eigen Beheer
Cover Parkway Drive - Ire

Parkway Drive - Ire Parkway Drive liep tegen een plafond aan en bemerkte dat ze op hetzelfde...